آنفولانزا در زنان باردار

تاریخ : ۱۴۰۰-۰۱-۱۴ / بازدید : 520 / لایک : 200

آنفولانزا در زنان باردار

مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا به ویژه زمانی که انتظار آن را ندارید، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. این بیماری زمانی که باردار هستید، باید بیشتر جدی گرفته شود و طول کشیدن آن ممکن است در دوران بارداری سه برابر بیشتر شود.

حتی این احتمال وجود دارد مبتلا به عوارضی مانند سینه‌پهلو نیز شوید که نتیجه آن می‌تواند بستری شدن در بیمارستان باشد. از طرف دیگر آنفولانزا خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

بنابراین، تصمیم گرفتیم با نوشتن این مطلب به زنان باردار کمک کنیم اطلاعات بیشتری از عواقب ابتلا به این بیماری در دوران بارداری به دست آورند. پس عزیزان تا انتها همراه دکترسی باشند.

چرا آنفولانزا برای زنان باردار بسیار خطرناک است؟

بیماری آنفولانزا در زنان باردار در مقایسه با زنان دیگر ممکن است عواقب وخیم‌تری به جا بگذارد. تغییراتی که در دوران بارداری در سیستم ایمنی، قلب و ریه‌های زنان باردار رخ می‌دهد (و زنانی که کمتر از دو هفته از مدت زایمانشان گذشته است) باعث می‌شود آن‌ها از این بیماری بیشتر رنج ببرند و حتی در بیمارستان بستری شوند.

آنفولانزا همچنین ممکن است به جنین داخل رحم مادر آسیب برساند. از جمله علائم رایج این بیماری تب است که عواقب آن بروز مشکلاتی مانند نقص لوله عصبی در نوزاد است.

واکسیناسیون می‌تواند از نوزاد پس از تولد در برابر این بیماری محافظت کند (آنتی بادی‌ها در دوران بارداری از بدن مادر به کودک راه پیدا می‌کنند).

زنان باردار چطور می‌توانند از آنفولانزا در امان باشند؟

اگر باردار هستید حتما به پیشنهاد دکترسی گوش کنید، چون تزریق واکسن آنفولانزا اولین و مهم‌ترین کاری است که برای مقابله با این بیماری باید انجام دهید.

زنان باردار باید حتما این واکسن را تزریق کنند و از واکسن اسپری بینی آنفلونزا استفاده نکنند. واکسن آنفولانزا در طول دوران بارداری مادر و نوزاد او را در برابر این بیماری ایمن می‌کند.

واکسیناسیون مشخص شده است خطر ابتلا به عفونت حاد مجاری تنفسی به علت آنفولانزا را در زنان باردار تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

نتیجه تحقیقی که در سال 2018 انجام شد، نشان داد زدن این واکسن خطر بستری شدن زنان باردار را در بیمارستان به علت آنفولانزا، به طور میانگین 40 درصد کم کرد.

علاوه بر این، زنان باردار با تزریق این واکسن از کودک خود تا چند ماه اول پس از تولد، در برابر این بیماری محافظت می‌کنند.

چون تزریق واکسن برای نوزادان در سنین ابتدایی خطرناک است.

آیا تزریق واکسن آنفولانزا برای زنان باردار خطری ندارد؟

در طول سالیان گذشته میلیون‌ها زن باردار واکسن آنفولانزا را زده‌اند و خطری به وجود نیامده است. شواهد زیادی وجود دارد که تزریق این واکسن در دوران بارداری بی‌خطر است.

کمیته مشورتی برای تجویز واکسن (ACIP) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آمریکا پیشنهاد می‌کنند زنان باردار در هر زمان از دوره بارداری خود باید این واکسن را بزنند.

زنان باردار باید چه اقدامات جلوگیری‌کننده دیگری انجام دهند؟

زنان باردار علاوه بر زدن واکسن آنفولانزا باید مانند سایرین اقدامات لازم را برای جلوگیری از این بیماری انجام دهند، از جمله دوری از افرادی که بیمار هستند، شستن منظم دستان و گرفتن جلوی دهان موقع عطسه.

علاوه بر این، شیردهی نیز مزایای متعددی دارد از جمله کمک به محافظت نوزادان از عفونت‌هایی مانند آنفولانزا.

علائم و درمان

اگر علائم آنفولانزا را در خود مشاهده می‌کنید، فورا به دکتر بروید. داروهای ضد ویروسی وجود دارند که می‌توانند این بیماری را درمان کنند و جلوی عوارض جدی آن را بگیرند.

CDC درمان فوری را برای افرادی که عفونت آنفولانزا یا عفونت مشکوک به آنفولانزا دارند و کسانی که در معرض خطر بالای ابتدا به عوارض جدی آنفولانزا قرار دارند، پیشنهاد می‌کند؛ یعنی زنان باردار و افراد مبتلا به آسم، دیابت (از جمله دیابت بارداری) یا بیماری قلبی.

درمان سریع آنفولانزا در زنان بارداری که در بیمارستان بستری شدند مشخص شده است مدت زمان بستری را کاهش می‌دهد.

علائم آنفولانزا شامل تب، سرفه، گلودرد، بینی گرفته یا آبریزش بینی، بدن درد، سردرد، لرز و خستگی می‌شود.

برخی افراد همچنین ممکن است اسهال و استفراغ را تجربه کنند، گرچه این دو رایج‌ترین علائم این بیماری در کودکان هستند.

همچنین این امکان وجود دارد، افراد مبتلا به عفونت آنفولانزا شوند و علائم ریوی را داشته باشند، ولی تب نکنند.

درمان سریع برای زنان باردار مهم است

• درمان باید هر چه زودتر شروع شود، چون داروهای ضد ویروسی در همان اوقات اولیه بیشترین تاثیر را می‌گذارند (در 48 ساعت ابتدایی پس از مشاهده علائم بیماری).
  • داروهای آنتی ویروسی می‌توانند شدت بیماری آنفولانزا را کاهش دهند و سریع‌تر حالتان بهتر شود. آن‌ها همچنین ممکن است جلوی مشکلات جدی قلبی را بگیرند که نتیجه آنفولانزا هستند.
  • استفاده از داروی خوراکی اسلتامیویر با نام تجاری تامی فلو (Tamiflu)، درمان ترجیح داده‌شده برای زنان باردار است چون اکثر تحقیقات بی‌خطر و مفید بودن آن را نشان می‌دهند.
  • دکتر شما باید داروهای ضد ویروسی را تجویز کند.
  • تب داشتن به علت عفونت آنفولانزا یا سایر عفونت‌ها در اوایل بارداری ممکن است باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی در نوزاد شود.
  • زنان بارداری که تب دارند در کنار استفاده از داروهای ضد ویروسی باید برای قطع تب خود استامینوفن کدئین مصرف کنند و فورا به پیش پزشک بروند.

چه زمانی نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی است؟

اگر باردار هستید و علائم زیر را دارید، طبق تجربه دکتر سی حتما باید به اورژانس مراجعه کنید:

• سخت نفس کشیدن یا تنگی نفس
  • درد مزمن یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم
  • سرگیجه ناگهانی، گیجی، ناتوانی در بیدار شدن از خواب
  • ادرار نکردن
  • درد شدید عضلانی
  • ضعف شدید یا تعادل نداشتن
  • تب یا سرفه که خوب شود، اما بعدا عود کند یا بدتر شود.
  • تب بالا که با مصرف استامینوفن کدئین خوب نشود.
  • کاهش تکان خوردن جنین در رحم یا تکان نخوردن آن

سخن نهایی

پاییز به معنای شروع فصل آنفولانزا است، بیماری بسیار جدی که سالیانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

زنان باردار جزو گروهی از افراد هستند که در کنار جان خود باید از نوزادشان نیز در برابر این بیماری محافظت کنند.

امیدواریم توضیحات بالا اهمیت جدی گرفتن آنفولانزا برای زنان باردار را بیشتر مشخص کند. در پایان اگر نیاز به توضیح بیشتر است یا سوالی دارید، می‌توانید اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکتر سی را نصب کنید.