اطلاعات دارویی | آزیترومایسین

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۹-۱۵ / بازدید : 281 / لایک : 15

آزیترومایسین چیست؟

آزیترومایسین (azithromycin) یک آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مقابله می کند. آزیترومایسین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری مانند عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، گوش ، عفونت چشم و بیماری های مقاربتی استفاده می شود. آزیترومایسین نیز ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارو ذکر نشده است استفاده شود.

اطلاعات مهم :

اگر قبلاً این دارو را مصرف کرده اید، زردی یا مشکلات کبدی داشته اید، نباید ازیترومایسین استفاده کنید.

قبل از مصرف آزیترومایسین :

اگر به آزیترومایسین حساسیت دارید یا اگر موارد زیر را تجربه کرده اید، آزیترومایسین را استفاده نکنید:

تا به حال دچار زردی یا مشکلات کبدی ناشی از مصرف آزیترومایسین شده اید یا شما به داروهای مشابه مانند کلاریترومایسین ، اریترومایسین یا تلیترومایسین حساسیت دارید؟

برای اطمینان از اینکه آزیترومایسین برای شما بی خطر است ، اگر سابقه بیماری های زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

بیماری کبد؛ بیماری کلیوی؛ میاستنی گراویس؛ اختلال ریتم قلب، سطح پایین پتاسیم در خون شما.

انتظار نمی رود که این دارو به نوزاد متولد شده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که آیا آزیترومایسین به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه باید آزیترومایسین بخورم؟

آزیترومایسین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید. دوز و طول درمان ممکن است برای هر نوع عفونت یکسان نباشد. ممکن است بیشتر اشکال آزیترومایسین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

برای استفاده از بسته تک دوز سوسپانسیون خوراکی: بسته را باز کرده و دارو را در 2 اونس آب بریزید. این مخلوط را هم بزنید و بلافاصله همه آن را بنوشید. برای استفاده بعدی ذخیره نکنید. برای اطمینان از اینکه کل دوز را دریافت کرده اید ، 2 اونس آب دیگر به همان لیوان اضافه کنید ، به آرامی بچرخید و بلافاصله بنوشید. هر سوسپانسیون خوراکی مخلوط Zmax (فرمولاسیون با انتشار طولانی مدت) را که طی 12 ساعت استفاده نشده است دور بریزید. هر نوع تعلیق آزاد کننده فوری را که طی 10 روز استفاده نشده است دور بریزید. سوسپانسیون خوراکی (مایع) را درست قبل از اندازه گیری دوز به خوبی تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده یا با یک قاشق مخصوص اندازه گیری دوز یا فنجان دارو اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید ، از داروساز خود یک دستگاه بخواهید.

از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از رفع کامل عفونت بهبود یابد. آزیترومایسین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد. در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

هنگام مصرف آزیترومایسین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

در طی 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین از داروهای ضد اسیدی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند استفاده نکنید.شامل Acid Gone ، Aldroxicon ، Alternagel ، Di-Gel ، Gaviscon ، Gelusil ، Genaton ، Maalox ، Maldroxal ، Milk of Magnesia ، Mintox ، Mylagen ، Mylanta ، Pepcid Complete ، Rolaids ، Rulox و غیره است. این آنتی اسیدها می توانند اثر آزیترومایسین را در صورت مصرف همزمان، کمتر کنند. داروهای آنتی بیوتیکی می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید ، با پزشکان دکترسی ارتباط بگیرید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید ، مگر اینکه پزشک شما این کار را کرده باشد. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید. آزیترومایسین می تواند به راحتی آفتاب سوختگی شما را تشدید کند. هنگام بیرون بودن از لباس محافظ استفاده کنید و از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

از داروهای دیگری که باعث ریتم نامنظم قلب می شوند خودداری کنید.

عوارض جانبی آزیترومایسین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آزیترومایسین: (کهیر ، تنفس دشوار ، تورم صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب ، گلودرد ، سوزش در چشم ، درد پوست ، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که گسترش می یابد و باعث ایجاد تاول و لایه برداری می شود) به پزشک مراجعه کنید. اگر یک واکنش دارویی جدی دارید که می تواند بسیاری از قسمت های بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد ، به دنبال درمان پزشکی باشید. علائم ممکن است شامل: بثورات پوستی ، تب ، تورم غدد ، علائم شبیه آنفولانزا ، دردهای عضلانی ، ضعف شدید ، کبودی غیرمعمول یا زردی پوست یا چشم شما باشد. این واکنش ممکن است چندین هفته پس از شروع استفاده از آزیترومایسین رخ دهد.

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید معده ، اسهال آبکی یا خونی، ضربان قلب سریع یا تپنده، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی یا مشکلات کبدی - حالت تهوع ، درد بالای معده ، خارش ، احساس خستگی ، از دست دادن اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع به رنگ خاک رس ، زردی (زردی پوست یا چشم). بزرگسالان مسن بیشتر ممکن است عوارض جانبی بر ریتم قلب داشته باشند ، از جمله ضربان قلب سریع تهدید کننده زندگی.

عوارض جانبی آزیترومایسین رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد معده ؛ یا سردرد

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشکان دکترسی مشاوره بگیرید.

چه داروهای دیگری بر آزیترومایسین تأثیر خواهند گذاشت؟

در مورد تمام داروهای فعلی و سایر مواردی که شروع یا قطع می کنید، با پزشک خود درمیان بگذارید:

دیگوکسین یا

کلاریترومایسین یا

رقیق کننده خون - وارفارین ، کومادین.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آزیترومایسین تداخل داشته باشند ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

اطلاعات بیشتر:

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از آزیترومایسین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

دکترسی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.