اطلاعات دارویی|آسپرین

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۶-۲۳ / بازدید : 39 / لایک : 10

آسپرین چیست

آسپرین یک سالیسیلات استاین ماده کاهش موادی در بدن ایجاد می کند که باعث درد ، تب و التهاب می شودآسپرین برای درمان درد ، و کاهش تب یا التهاب استفاده می شود. گاهی اوقات برای درمان یا جلوگیری از حملات قلبی ، سکته مغزی و درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می شوداز آسپرین فقط در شرایط قلب و عروق استفاده شود و فقط تحت نظر پزشک باشد.

اطلاعات مهم

اگر دچار اختلال خونریزی مانند هموفیلی ، سابقه اخیر خونریزی معده یا روده هستید ، یا اگر به داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند Advil ، Motrin ، Aleve ، Orudis ، ، Indocin ، Lodine ، Voltaren ، Toradol ، Mobic ، Relafen ، Feldene و غیره حساسیت نباید استفاده کنید. این دارو را به کودک یا نوجوان مبتلا به تب ، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان ندهید. سالیسیلات ها می توانند باعث سندرم ری ( یک بیماری جدی و گاهی کشنده در کودکان) شوند.

قبل از مصرف دارو

اگر به آسپرین حساسیت دارید و یا اینکه سرایط زیر را دارید نباید از آسپرین استفاده کنید :

• سابقه اخیر خونریزی معده یا روده.
  • یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی.
  •  یا اگر بعد از مصرف آسپیرین یا داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند Advil ، Motrin ، Aleve ، Orudis ، Indocin ، Lodine ، Voltaren ، Toradol ، Mobic ، Relafen ، Feldene  و غیره دچار حمله آسم یا واکنش آلرژیک شدید شده اید.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است ، در صورت داشتن این موارد به پزشک خود بگویید: آسم یا آلرژی فصلی ؛ زخم معده ، بیماری کبد؛ بیماری کلیوی؛ یک اختلال خونریزی یا لخته شدن خون. نقرس یا بیماری قلبی ، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب.

مصرف آسپرین در اواخر بارداری ممکن است باعث خونریزی مادر یا کودک در هنگام زایمان شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. آسپرین می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو نباید شیر دهید

آسپرین را چگونه استفاده کنیم

• آسپرین را دقیقاً همانطور که روی برچسب نوشته شده است یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده استفاده نکنید.
  • همیشه دستورالعمل های مربوط به دادن آسپرین به کودک را روی برچسب دارو دنبال کنید.
  • اگر آسپرین معده شما را ناراحت می کند ، همراه غذا مصرف کنید.
  • قبل از بلعیدن قرص های جویدنی باید آن را بجوید.
  • یک قرص با روکش روده یا تأخیر / با انتشار طولانی را خرد نکنید ، نجوید ، باز نکنید. قرص را کامل ببلعید.
  • در صورت نیاز به جراحی ، پیش از موعد به جراح بگویید که از این دارو استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی استفاده از آن را متوقف کنید.
  • در صورت بوی بد سرکه در بطری ، از آسپرین استفاده نکنید.
  • در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

چه اتفاقی می افته اگه دوز مصرفی را فراموش کنم
از آنجا که در صورت لزوم از آسپرین استفاده می شود ، ممکن است شما طبق یک برنامه دوز مصرفی نباشید. اگر طبق برنامه هستید ، به محض یادآوری از دوز فراموش شده استفاده کنید. اگر تقریبا زمان نوبت دوز برنامه ریزی شده بعدی است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده از داروی اضافی استفاده نکنید.

اتفاقات بعد از overdose
علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل درد معده ، استفراغ ، اسهال ، مشکلات بینایی یا شنوایی ، تنفس سریع یا کند ، یا گیجی باشد.

درهنگام مصرف آسپرین از چه چیز هایی باید پرهیز شود

در هنگام مصرف آسپرین از نوشیدن الکل خودداری کنید. نوشیدن زیاد می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد. اگر این دارو را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف می کنید ، از مصرف ایبوپروفن (Advil, Motrin) خودداری کنید. ایبوپروفن ممکن است اثر آسپرین  را در محافظت از قلب و عروق خونی شما کم کند. اگر باید از هر دو دارو استفاده کنید ، از پزشک خود بپرسید که دوزهای شما چقدر باید از هم فاصله داشته باشند. قبل از استفاده از هرگونه داروی سرماخوردگی ، آلرژی یا درد از پزشک یا داروساز سوال کنید. بسیاری از داروهایی که بدون نسخه پزشک در دسترس هستند ، حاوی آسپرین یا NSAID هستند. مصرف برخی از محصولات با هم باعث می شود مقدار زیادی از این نوع داروها را دریافت کنید. برچسب را بررسی کنید تا ببینید دارویی حاوی آسپرین ، ایبوپروفن ، کتوپروفن ، ناپروکسن یا NSAID است.

عوارض جانبی آسپرین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آسپرین ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید: کهیر ؛ تنفس دشوار ،تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو . در صورت داشتن موارد زیر استفاده از این دارو را متوقف کنید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• صدای زنگ در گوش
  • گیجی
  •  توهم
  • تنفس سریع
  • استفراغ یا درد معده
  •  مدفوع خونی یا قیر دار
  • سرفه کردن خون
  • تب بیش از 3 روز طول بکشد
  • یا تورم یا درد بیش از 10 روز طول می کشد

عوارض جانبی رایج آسپرین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ناراحتی معده
  • سوزش معده
  • خواب آلودگی یا سردرد خفیف

داروهای دیگر تاثیرگذار بر آسپرین

اگر داروی ضد افسردگی مانند سیتالوپرام ، اسکیتالوپرام ، فلوکستین (پروزاک) ، فلووکسامین ، پاروکستین ، سرترالین (زولوفت) ، ترازودون یا ویلازودون مصرف می کنید ، قبل از استفاده از آسپرین از پزشک خود سوال کنید. مصرف هر یک از این داروها با NSAID ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود. اگر از داروهای زیر استفاده می کنید استفاده از آسپرین برای شما بی خطر است یا خیر از پزشک یا داروساز بخواهید: داروی رقیق کننده خون (وارفارین ، کومادین ، ​​ژانتوون) یا سایر داروهایی که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. یا سالیسیلات های دیگر مانند Nuprin Backache Caplet ، Kaopectate ، KneeRelief ، Pamprin Cramp Formula ، Pepto-Bismol ، Tricosal ، Trilisate و غیره. این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آسپرین تداخل داشته باشند ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارو ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از آسپرین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.