اطلاعات دارویی | تتراسایکلین

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۰-۰۳ / بازدید : 240 / لایک : 15

تتراسایکلین چیست ؟ نکات مصرف و تداخل های دارویی آن کدام است؟

تتراسایکلین (Tetracycline) یک آنتی بیوتیک است که با عفونت ناشی از باکتری مقابله می کند. از تتراسایکلین برای درمان بسیاری از عفونت های مختلف باکتریایی پوست ، روده ها ، دستگاه تنفسی ، دستگاه ادراری ، دستگاه تناسلی ، غدد لنفاوی و سایر سیستم های بدن استفاده می شود. این دارو اغلب در درمان آکنه های شدید ، یا بیماری های مقاربتی مانند سفلیس ، سوزاک یا کلامیدیا استفاده می شود. از تتراسایکلین برای درمان عفونت هایی که می توانید از تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا غذای آلوده دریافت کنید نیز استفاده می شود.

در برخی موارد ، هنگامی که نمی توان از پنی سیلین یا آنتی بیوتیک دیگر برای درمان عفونت های جدی مانند سیاه زخم ، لیستریا ، کلستریدیوم ، اکتینومایسس و غیره استفاده کرد ، از تتراسایکلین استفاده می شود.

اطلاعات مهم:

کودکان کمتر از 8 سال نباید از این دارو استفاده کنند.  استفاده از تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند به نوزاد متولد شده آسیب برساند یا باعث تغییر رنگ دائمی دندان در اواخر زندگی کودک شود. هر زمان که تتراسایکلین منقضی شد یا دیگر نیازی به آن نیست ، آن را دور بریزید. این دارو را پس از گذشت تاریخ انقضا بر روی برچسب مصرف نکنید. تتراسایکلین منقضی شده می تواند یک سندرم خطرناک و در نتیجه آسیب به کلیه ها ایجاد کند. تتراسایکلین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است بر رشد استخوان و دندان در نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. اگر کودک خود را در دوران شیردهی قرار داده اید ، این دارو را بدون اطلاع پزشک خود مصرف نکنید. تتراسایکلین می تواند پوست شما را نسبت به نور آفتاب حساس کند و ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود. از کرم ضد آفتاب( حداقل ( SPF 15 استفاده کنید و اگر باید در معرض آفتاب باشید لباس محافظ بپوشید.

قبل از مصرف دارو تتراسایکلین:

اگر به تتراسایکلین یا داروهای مشابه مانند دمکلوسیکلین ، داکسی سایکلین ، ماینوسایکلین یا تیگسیکلین حساسیت دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن تتراسایکلین ، در صورت داشتن این موارد به پزشک خود بگویید: بیماری کبد؛ یا بیماری کلیوی. اگر از تتراسایکلین برای درمان سوزاک استفاده می کنید ، ممکن است پزشک شما را آزمایش کند تا مطمئن شوید که سفلیس ، بیماری مرض آمیزشی دیگر هم ندارید. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است بر رشد دندان و استخوان در نوزاد متولد شده تأثیر بگذارد. مصرف تتراسایکلین در نیمه آخر بارداری می تواند باعث تغییر رنگ دائمی دندان در اواخر زندگی کودک شود. اگر باردار هستید یا اگر حین بارداری حین بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. تتراسایکلین می تواند باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری شود. در مورد استفاده از ضد بارداری غیر هورمونی (کاندوم) برای جلوگیری از بارداری از پزشک خود بپرسید. تتراسایکلین می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است بر رشد استخوان و دندان در نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. هنگام مصرف تتراسایکلین از شیر دادن خودداری کنید. کودکان کمتر از 8 سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند. تتراسایکلین می تواند باعث تغییر رنگ دائمی دندان شود و همچنین می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد.

چگونه باید تتراسایکلین مصرف کنم؟

تتراسایکلین را دقیقاً همانطور که برای شما تجویز شده مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید. تتراسایکلین را با معده خالی ، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. این دارو را همراه با شیر یا سایر محصولات لبنی مصرف نکنید ، مگر اینکه پزشک شما این کار را کرده باشد. لبنیات می توانند جذب دارو را برای بدن شما دشوار کنند. سوسپانسیون خوراکی (مایع) را درست قبل از اندازه گیری دوز به خوبی تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده یا با یک قاشق مخصوص اندازه گیری دوز یا فنجان دارو اندازه گیری کنید. در صورت نیاز به جراحی ، پیش از موعد به جراح بگویید که از تتراسایکلین استفاده می کنید. اگر از این دارو به مدت طولانی استفاده می کنید ، ممکن است به آزمایش های پزشکی مکرر نیاز داشته باشید. از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از رفع کامل عفونت بهبود یابد. حذف دوزها همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتر را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است ، افزایش دهد. تتراسایکلین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی کند. این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید ، حتی اگر علائمی مشابه شما داشته باشد. این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. بعد از گذشت تاریخ انقضا برچسب ، هرگونه تتراسایکلین استفاده نشده را دور بریزید. مصرف تتراسایکلین منقضی شده می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

اگر یک دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید

هنگام مصرف تتراسایکلین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف تتراسایکلین: از مصرف مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ها ، مکمل های کلسیم ، داروهای ضد اسید یا ملین خودداری کنید. داروهای آنتی بیوتیکی می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید ، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید. هنگام بیرون بودن از لباس محافظ استفاده کنید و از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

عوارض جانبی تتراسایکلین :

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به تتراسایکلین ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید:

کهیر ؛ تنفس دشوار تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو .

در صورت داشتن موارد زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

تاول شدید ، لایه برداری و بثورات قرمز پوستی ؛ تب ، لرز ، بدن درد ، علائم آنفولانزا ؛ پوست رنگ پریده یا زرد شده ، کبودی یا خونریزی آسان، علائم عفونت جدید

عوارض جانبی تتراسایکلین معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، ناراحتی معده ، از دست دادن اشتها ؛ لکه های سفید یا زخم در داخل دهان یا لب های شما. زبان متورم ، زبان سیاه یا "مودار" ، مشکل در بلع. زخم یا تورم در ناحیه راست روده یا دستگاه تناسلی شما. یا خارش یا ترشحات واژن.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد.

چه داروهای دیگری بر تتراسایکلین تأثیر می گذارد؟

در مورد تمام داروهای فعلی و سایر مواردی که شروع یا قطع می کنید ، به پزشک خود بگویید:

هر آنتی بیوتیک دیگر

ایزوترتینوئین (Accutane

ترتینوئین (Renova ، Retin-A ، Vesanoid)

رقیق کننده خون (وارفارین ، کومادین )

داروی ضد اسید یا ملین ؛ یا

یک ویتامین یا مکمل معدنی حاوی آهن ، روی ، کلسیم یا منیزیم.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با تتراسایکلین تداخل داشته باشند ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارو ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر در مورد تتراسایکلین :

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از تتراسایکلین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

دکترسی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.
برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.