اطلاعات دارویی | رانیتیدین

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۷-۱۲ / بازدید : 49 / لایک : 20

رانیتیدین (که با نام تجاری Zantac شناخته می شود) متعلق به گروهی از داروها به نام مسدود كننده های هیستامین 2 است. با کاهش میزان اسیدی که معده شما تولید می کند ، کار می کند.از رانیتیدین برای درمان و جلوگیری از زخم معده و روده استفاده شده است. این ماده همچنین برای درمان شرایطی که معده اسید بیش از حد تولید می کند مانند سندرم زولینگر-الیسون مورد استفاده قرار گرفت.

رانیتیدین همچنین برای درمان بیماری رفلاکس معده (GERD) و سایر مواردی که در آن اسید از معده به مری برگشته و باعث سوزش معده می شود ، مورد استفاده قرارمیگرفت. ناخالصی ایجادکننده سرطان در بسیاری از داروهای رانیتیدین ممکن است با گذشت زمان و هنگامی که رانیتیدین در دمای بالا ذخیره می شود ، به سطوح غیر قابل قبولی افزایش یابد. در نتیجه ،FDA  از همه سازندگان رانیتیدین خواسته است که این دارو را از بازار ایالات متحده خارج کنند. NDMA یک ماده سرطان زای احتمالی در انسان است (ماده ای که می تواند باعث سرطان شود). FDA تشخیص داده است که ناخالصی در برخی از محصولات رانیتیدین با گذشت زمان افزایش می یابد و هنگامی که در دمای بالاتر از اتاق ذخیره شود ممکن است منجر به قرار گرفتن در معرض مصرف کننده در سطوح غیر قابل قبول این ناخالصی شود. در نتیجه این درخواست فوری برداشت از بازار ، محصولات رانیتیدین برای نسخه های جدید یا موجود یا استفاده از OTC در ایالات متحده در دسترس نخواهند بود. تاکنون ، آزمایش FDA NDMA را در فاموتیدین (پپسید) ، سایمتیدین (تاگامت) ، اوموپرازول (نکسیوم) ، لانزوپرازول (Prevacid) یا امپرازول (Prilosec) پیدا نکرده است.

اطلاعات مهم

رانیتیدین از بازار ایالات متحده خارج شده است.استفاده از رانیتیدین ممکن است خطر ابتلا به ذات الریه یا پنومونی را افزایش دهد. علائم ذات الریه شامل درد قفسه سینه ، تب ، احساس تنگی نفس و سرفه مخاط سبز یا زرد است. با پزشک خود در مورد خطر خاص ابتلا به ذات الریه خود صحبت کنید.در صورت حساسیت به رانیتیدین از این دارو استفاده نکنید.اگر مبتلا به بیماری کلیه ، بیماری کبد یا پورفیری هستید ، مصرف این دارو برای شما بی خطر است از پزشک یا داروساز بپرسید.

سوزش سر دل اغلب با اولین علائم حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اگر درد قفسه سینه یا احساس سنگینی ، گسترش درد به بازو یا شانه ، حالت تهوع ، تعریق و احساس بیماری کلی دارید ، به فوریت مراجعه کنید.

دانه های رانیتیدین و قرص های جوشان قبل از مصرف باید در آب حل شوند. پزشک شما ممکن است یک داروی ضد اسید برای کمک به تسکین درد توصیه کند. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نوع ضد اسید و زمان استفاده از آن به دقت دنبال کنید. از نوشیدن الکل خودداری کنید. این می تواند خطر آسیب به معده شما را افزایش دهد. استفاده از این دارو ممکن است تا 8 هفته طول بکشد تا زخم شما بهبود یابد. برای بهترین نتایج، استفاده از دارو را طبق دستورالعمل ادامه دهید. اگر علائم شما پس از 6 هفته از درمان بهبود نیافت ، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو
اگر از داروی رانیتیدین با تجویز استفاده کرده اید: قبل از قطع مصرف دارو ، از پزشک خود در مورد گزینه های درمانی ایمن سوال کنید.
اگر داروی رانیتیدین بدون نسخه (OTC) مصرف کرده اید: مصرف دارو را متوقف کنید و از پزشک یا داروساز خود در مورد سایر کاهنده های اسید معده OTC تایید شده سوال کنید. سوزش معده می تواند علائم اولیه حمله قلبی را تقلید کند. اگر درد قفسه سینه دارید که به فک یا شانه شما گسترش می یابد و احساس اضطراب یا سبکی سر می کنید ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.

قبل از استفاده از هر داروی OTC برای کاهش اسید معده ، در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی یا آلرژی ، از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا این دارو برای شما بی خطر است.در صورت بارداری یا شیردهی قبل از استفاده از داروهای غیر اسید معده OTC از پزشک خود سوال کنید.

چگونه باید رانیتیدین مصرف کنم؟

رانیتیدین را دقیقاً همانطور که روی برچسب نوشته شده است یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. داروی مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ دوز ارائه شده استفاده کنید یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید. در دمای اتاق و دور از رطوبت ، گرما و نور نگهداری شود.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟
دارو را در اسرع وقت مصرف کنید ، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید. همزمان دو دوز مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل عدم هماهنگی ، احساس سبکی سر یا غش باشد.

هنگام مصرف رانیتیدین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

تا زمانی که از پزشک خود برای تجویز داروی متفاوت استفاده نکنید ، نباید مصرف داروی رانیتیدین را قطع کنید. در مورد چگونگی بهتر درمان بیماری خود در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید. از نوشیدن الکل خودداری کنید. این می تواند خطر آسیب به معده شما را افزایش دهد.

عوارض جانبی رانیتیدین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به رانیتیدین ، ​​از کمک فوری پزشکی استفاده کنید: کهیر ؛ تنفس دشوار ، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو استفاده از این دارو را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

• درد معده ، کاهش اشتها ؛
  • ادرار تیره ، زردی (زردی پوست یا چشم) ؛
  • تب ، لرز ، سرفه همراه با مخاط ، درد قفسه سینه ، احساس تنگی نفس ؛
  • ضربان قلب سریع یا کند ؛
  • کبودی یا خونریزی آسان یا
  • مشکلات پوست یا مو
  • عوارض جانبی رایج رانیتیدین ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده ؛ یا
  • اسهال ، یبوست

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر رانیتیدین تأثیر می گذارد؟

بسیاری از داروها می توانند با رانیتیدین تداخل داشته باشند. این شامل داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک ، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. همه تعاملات احتمالی در اینجا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهای فعلی و هر دارویی که شروع یا استفاده از آن را متوقف کرده اید به پزشک خود بگویید.

داروهای رایج که ممکن است با رانیتیدین تداخل داشته باشند عبارتند از:

• داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده های خون) مانند وارفارین یا سایر داروهایی که اثرات رقیق سازی خون دارند مانند آسپرین یا NSAID ها
  • ضد قارچ ، مانند فلوكونازول ، ایتراكونازول ، كتوكونازول ، یا ووریكونازول
  •  درمان های سرطانی ، مانند بوزوتینیب ، دابرافنیب ، دازاتینیب ، ارلوتینیب ، نراتینیب یا پازوپانیب
  • داروهای صرع ، مانند کاربامازپین ، فسفنیتوئین ، فنوباربیتال یا فنی توئین
  •  داروهای هپاتیت مانند بوسپروویر ، لیدی پاسویر ، سوفوسبوویر و تلپراویر داروهای HIV (به عنوان مثال ، آتازاناویر ، ایندیناویر ، ریتوناویر ، یا ساکویناویر)
  • مکمل های آهن مانند فومارات آهن ، گلوکونات آهن یا سولفات آهن
  • لوپرامید
  • متفورمین
  • مولتی ویتامین
  • تئوفیلین
  • وارفارین

توجه داشته باشید که این لیست همه گیر نیست و فقط داروهای رایج را شامل می شود که ممکن است با رانیتیدین تداخل داشته باشند.

اطلاعات بیشتر
به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از رانیتیدین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

پیشنهاد:

مصرف کنندگان و بیماران: با توجه به بیماری همه گیر COVID-19 ، FDA به بیماران و مصرف کنندگان توصیه می کند که داروهای خود را به مکان برگشت دارو نبرند اما مراحل توصیه شده FDA را که در اینجا موجود است دنبال کنید و از مصرف این داروها جلوگیری کنید.

www.drugs.com