اطلاعات دارویی | رپاگلیناید

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۱-۰۱ / بازدید : 258 / لایک : 15

رپاگلینایدRepaglinide  چیست؟

از رپاگلیناید همراه با رژیم و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. رپاگلیناید برای درمان دیابت نوع 1 نیست.

اطلاعات مهم:

اگر مبتلا به دیابت نوع 1، بیماری شدید کبدی یا کتواسیدوز دیابتی هستید، نباید از رپاگلیناید استفاده کنیدشما نباید از رپاگلیناید همراه با جمفیبروزیل Gemfibrozil یا انسولین NPH (مانند انسولین ایزوفان) استفاده کنید.

قبل از مصرف رپاگلیناید:

اگر به آن حساسیت دارید، یا موارد زیر را دارید از این دارو استفاده نکنید:

بیماری شدید کبدی ؛ یا

کتواسیدوز دیابتی

بسیاری از داروها می توانند با رپاگلینید تداخل داشته باشند و برخی از داروها نباید همزمان استفاده شوند. اگر از این موارد استفاده می کنید، پزشک ممکن است برنامه درمانی شما را تغییر دهد:

کلوپیدوگرل clopidogrel

سیکلوسپورین  cyclosporine

جمفیبروزیل gemfibrozil  ؛ یا

انسولین NPH مانند انسولین ایزوفان

اگر تا به حال سابقه بیماری های زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

بیماری کبد؛ یا

اگر متفورمین یا سایر داروهای دیابت را نیز مصرف می کنید.

• اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از رپاگلیناید دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است و داشتن قند خون بالا ممکن است هم در مادر و هم در نوزاد عوارضی ایجاد کند. هنگام استفاده از رپاگلیناید نباید به او شیر دهید.

• رپاگلیناید برای استفاده در افراد زیر 18 سال تأیید نشده است.

چگونه باید رپاگلیناید مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. رپاگلیناید معمولاً 2 تا 4 بار در روز ، 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی مصرف می شود. اگر یک وعده غذایی را حذف کردید، دوز رپاگلینید را مصرف نکنید تا وعده غذایی بعدی صبر کنید. ممکن است قند خون شما پایین باشد (هیپوگلایسمی) و احساس گرسنگی ، سرگیجه ، تحریک پذیری ، گیجی ، اضطراب یا لرزش داشته باشید. برای درمان سریع هیپوگلیسمی ، یک منبع شکر سریع (آب میوه ، آب نبات، کشمش یا نوشابه بدون رژیم) بخورید یا بنوشید. در صورت ابتلا به افت قند خون شدید ، پزشک ممکن است یک کیت تزریق گلوکاگون برای شما تجویز کند. مطمئن باشید خانواده یا دوستان نزدیک شما می دانند که چگونه این آمپول را در موارد اضطراری به شما تزریق کنند. همچنین علائم افزایش قند خون (هیپرگلایسمی) مانند افزایش تشنگی یا ادرار را جدی بگیرید. سطح قند خون می تواند تحت تأثیر استرس ، بیماری ، جراحی ، ورزش ، استفاده از الکل یا حذف وعده های غذایی باشد. رپاگلیناید تنها بخشی از یک برنامه درمانی است که ممکن است شامل رژیم غذایی ، ورزش ، کنترل وزن ، آزمایش قند خون و مراقبت های ویژه پزشکی نیز باشد

رپاگلینید را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.

اگر دوز مصرفی رپاگلیناید را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز خود را هرچه زودتر مصرف کنید ، اما فقط در صورتی که آماده برای خوردن یک وعده غذایی هستید. اگر یک وعده غذایی را حذف کردید ، دوز فراموش شده را حذف کرده و تا وعده بعدی خود صبر کنید.

اگر بیش از حد رپاگلیناید را مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید.مصرف بیش از حد رپاگلینید می تواند باعث افت قند خون شود.

علائم افت قند خون شدید شامل ضعف شدید ، تاری دید ، تعریق ، مشکل در تکلم ، لرزش ، درد معده ، گیجی و تشنج است.

هنگام مصرف رپاگلیناید از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

از نوشیدن الکل خودداری کنید. قند خون را کاهش می دهد و ممکن است در درمان دیابت شما تداخل ایجاد کند.

عوارض جانبی رپاگلیناید:

علائم واکنش آلرژیک (کهیر ، مشکل تنفس ، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب ، گلودرد ، سوزش چشم ، درد پوست ، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول و لایه برداری)

در صورت داشتن موارد زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

پوست رنگ پریده یا زرد ، ادرار رنگ تیره ، تب ، گیجی یا ضعف. یا

پانکراتیت - درد شدید در قسمت فوقانی معده به سمت پشت ، تهوع و استفراغ

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قند خون پایین؛

حالت تهوع ، اسهال ؛

سردرد ، کمردرد ؛

درد مفصل ؛ یا

علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی ، عطسه ، گلودرد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر رپاگلینید تأثیر می گذارد؟

بسیاری از داروهای دیگر که می توانند اثرات رپاگلینید را در کاهش قند خون شما افزایش یا کاهش دهند. برخی از داروها همچنین می توانند علائم کمتری قند خون را برای شما ایجاد کنند و تشخیص اینکه قند خون شما پایین است دشوارتر باشد. این شامل داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک ، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی را که شروع یا قطع می کنید به هر یک از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود بگویید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.