اطلاعات دارویی | لووتیروکسین

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۱-۰۷ / بازدید : 132 / لایک : 15

لووتیروکسین یک داروی تیروئید است که برای تنظیم انرژی و متابولیسم بدن جایگزین هورمونی می شود که به طور معمول توسط غده تیروئید تولید می شود. لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود. این دارو زمانی تجویز می شود که تیروئید به تنهایی مقدار کافی این هورمون را تولید نکند. لووتیروکسین همچنین برای درمان یا جلوگیری از گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) استفاده می شود، که می تواند ناشی از عدم تعادل هورمون ها، پرتودرمانی، جراحی یا سرطان باشد.

اطلاعات مهم

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ممکن است نتوانید لووتیروکسین مصرف کنید. اگر دچار اختلال غده فوق کلیه تحت درمان یا کنترل نشده هستید، یک اختلال تیروئیدی به نام تیروتوکسیکوز یا اینکه علائم اخیر یا فعلی حمله قلبی دارید، به پزشک خود اطلاع دهیداز لووتیروکسین نباید برای درمان چاقی یا مشکلات وزن استفاده شود. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ می تواند در اثر سو استفاده از این دارو اتفاق بیفتد ، به خصوص اگر از داروهای دیگر برای کاهش وزن یا داروهای ضد اشتها استفاده می کنید.

قبل از مصرف این دارو

اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید ممکن است نتوانید این دارو را مصرف کنید. اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود بگویید:

یک اختلال غده فوق کلیوی درمان نشده یا کنترل نشده.

یک اختلال تیروئید به نام تیروتوکسیکوز یا

علائم حمله قلبی (درد قفسه سینه یا احساس سنگین، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریق، احساس بیماری عمومی)

برای اطمینان از اینکه لووتیروکسین برای شما بی خطر است، اگر تاکنون سابقه بیماری های زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

گره تیروئید ؛

بیماری قلبی، لخته خون یا اختلال لخته شدن خون

دیابت (ممکن است لازم باشد در هنگام شروع مصرف این دارو دوزهای داروی انسولین یا دیابت خوراکی تغییر کند)؛

بیماری کلیوی؛

کم خونی (کمبود گلبول های قرمز خون)؛

پوکی استخوان یا تراکم کم مواد معدنی استخوان؛

مشکلات غده هیپوفیز یا

هرگونه حساسیت غذایی یا دارویی

اگر اخیراً پرتودرمانی با ید انجام داده اید

اگر هنگام مصرف لووتیروکسین باردار شدید ، بدون نظر پزشک مصرف دارو را قطع نکنید. داشتن سطح پایین هورمون تیروئید در دوران بارداری می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند. نیاز به دوز شما ممکن است در دوران بارداری متفاوت باشد.

چگونه باید لووتیروکسین مصرف کنم؟

لووتیروکسین را دقیقاً همانطور که برای شما تجویز شده مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را مطالعه کنید. لووتیروکسین خوراکی از طریق دهان مصرف می شود. تزریق به صورت تزریق داخل وریدی انجام می شود. اگر آن را با معده خالی، 30 تا 60 دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید، بهتر جواب می دهد. دستورالعمل های دوز مصرفی پزشک خود را دنبال کنید و سعی کنید دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

قرص یا کپسول را با یک لیوان پر آب ببلعید.

دوزهای لووتیروکسین براساس وزن در کودکان است. در صورت افزایش یا کاهش وزن کودک، نیاز او به دوز ممکن است تغییر کند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما به لووتیروکسین پاسخ دهد.

در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید ، حتی اگر علائمی مشابه شما داشته باشد.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دارو را در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید. همزمان دو دوز مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید

علائم مصرف بیش از حد، ممکن است شامل سردرد، گرفتگی عضلات پا، لرزش، احساس عصبی یا تحریک پذیری، درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان های سریع یا تپنده قلب باشد.

هنگام مصرف لووتیروکسین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

از مصرف محصولات غذایی زیر که باعث جذب کمتر لووتیروکسین در بدن شما می شود خودداری کنید:

آب گریپ فروت، شیر خشک، آرد سویا، گردو و غذاهای حاوی فیبر زیاد.

عوارض جانبی لووتیروکسین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به لووتیروکسین، از کمک فوری پزشکی استفاده کنیدکه شامل:

کهیر؛ تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

ضربان قلب سریع یا نامنظم؛

درد قفسه سینه، درد گسترش یافته به فک یا شانه شما

تنگی نفس؛

تب، گرگرفتگی، تعریق

لرزش، یا اگر به طور غیرمعمول احساس سرما می کنید؛

ضعف، خستگی، مشکلات خواب (بی خوابی)؛

مشکلات حافظه، احساس افسردگی یا تحریک پذیری؛

سردرد، گرفتگی عضلات پا، درد عضلانی؛

احساس عصبی یا تحریک پذیری

خشکی پوست یا مو، ریزش مو؛

دوره قاعدگی نامنظم یا

استفراغ، اسهال، تغییر اشتها، تغییر وزن

عوارض جانبی خاصی ممکن است در بزرگسالان مسن بیشتر باشد.

عوارض جانبی لووتیروکسین مشترک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم

تنگی نفس؛

لرزش، درد یا ضعف عضلانی؛

سردرد، گرفتگی عضلات پا؛

احساس عصبی یا تحریک پذیری، مشکل خواب

افزایش اشتها؛

احساس گرما

کاهش وزن؛

تغییر در دوره های قاعدگی

اسهال یا

بثورات پوستی، ریزش موی جزئی

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد.

چه داروهای دیگری بر لووتیروکسین تأثیر می گذارد؟

بسیاری از داروهای دیگر می توانند تحت تأثیر سطح هورمون تیروئید شما قرار بگیرند. داروهای خاص دیگری نیز ممکن است اثرات لووتیروکسین را کاهش دهند.

برخی از داروها در صورت مصرف همزمان می توانند این دارو را کم اثر کنند. اگر از داروهای زیر استفاده می کنید ، از مصرف آنها در طی 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف لووتیروکسین خودداری کنید:

کربنات کلسیمAlka-Mints) ، Caltrate، Os-Cal، Oyster Shell Calcium، Rolaids Soft Chew، (Tums

کلستیرامین، کلزیولام، کلستیپول؛

آهن سولفات؛

سوکرالفات

سولفونات سدیم پلی استایرن Kalexate) ، Kayexalate ، Kionex ؛(

کاهنده های اسید معده – esomeprazole ، lansoprazole ، omeprazole ، rabeprazole ، Nexium ، Prilosec ، Prevacid ، Protonix ، Zegerid ؛ یا

ضد اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند - Gaviscon ، Maalox ، Milk of Magnesia ، Mintox ، Mylanta

بسیاری از داروها می توانند با لووتیروکسین تداخل داشته باشند. این شامل داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. همه تعاملات احتمالی در اینجا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهای فعلی و هر دارویی که شروع یا استفاده از آن را متوقف کرده اید به پزشک خود بگویید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از لووتیروکسین فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.