اطلاعات دارویی | پردنیزولون

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۱-۱۳ / بازدید : 351 / لایک : 15

پردنیزولون Prednisolone چیست؟

پردنیزولون یک استروئید است که از آزاد شدن موادی در بدن جلوگیری می کند که باعث التهاب می شوند. پردنیزولون برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف التهابی مانند آرتروز، لوپوس، پسوریازیس، کولیت اولسراتیو، اختلالات آلرژیک، اختلالات غدد درون ریز و شرایطی که روی پوست، چشم ها، ریه ها، معده، سیستم عصبی یا سلول های خونی تأثیر می گذارد استفاده می شود.

اطلاعات مهم  در رابطه با پردنیزولون

اگر در هر جای بدن خود عفونت قارچی دارید، نباید از پردنیزولون استفاده کنید.

قبل از مصرف پردنیزولون

اگر به پردنیزولون حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید نباید از پردنیزولون استفاده کنید :

یک عفونت قارچی در هر نقطه از بدن شما

پردنیزولون می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و در نتیجه عفونت را برای شما آسان تر کند. استروئیدها همچنین می توانند عفونتی را که قبلاً داشته اید بدتر کنند یا عفونتی را که اخیراً داشته اید دوباره فعال کنند. در مورد بیماری یا عفونت چند هفته گذشته به پزشک خود بگویید.

برای اطمینان از اینکه پردنیزولون برای شما بی خطر است، اگر تا به حال شرایط زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

سل فعال

اختلال تیروئید

عفونت تبخال چشم

زخم معده، کولیت اولسراتیو یا دیورتیکولیت

افسردگی، بیماری روانی یا روان پریشی

بیماری کبد (به ویژه سیروز)

فشار خون بالا

پوکی استخوان

یک اختلال عضلانی مانند میاستنی گراویس  یا

ام اس (MS)

همچنین اگر دیابت دارید به پزشک خود بگویید. داروهای استروئیدی ممکن است سطح گلوکز (قند) را در خون یا ادرار افزایش دهند. همچنین ممکن است لازم باشد دوز داروهای دیابت را تنظیم کنید.

• مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

• مشخص نیست که آیا پردنیزولون به شیر مادر منتقل می شود یا می تواند بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه باید پردنیزولون مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. از پردنیزولون در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده استفاده نکنید.

پردنیزولون گاهی اوقات یک روز در میان مصرف می شود. دستورالعمل های دوز مصرفی پزشک خود را بسیار دقیق دنبال کنید.

در صورت داشتن استرس غیرمعمول مانند بیماری جدی، تب یا عفونت یا جراحی یا فوریت های پزشکی ، نیاز به دوز شما ممکن است تغییر کند. در مورد هرگونه وضعیتی که شما را تحت تأثیر قرار دهد ، به پزشک خود بگویید.

این دارو با آزمایش های پزشکی خاص می تواند نتایج غیرمعمولی ایجاد کند. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از پردنیزولون استفاده می کنید.

شما نباید به طور ناگهانی پردنیزولون را قطع کنید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد کاهش دوز مصرفی خود دنبال کنید.

از برچسب هشدار پزشکی استفاده کنید یا یک کارت شناسایی داشته باشید که حاکی از مصرف پردنیزولون است. هر ارائه دهنده مراقبت های پزشکی که شما را معالجه می کند باید بداند که از داروهای استروئیدی استفاده می کنید.

در صورت نیاز به جراحی، پیش از موعد به جراح بگویید که از پردنیزولون استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی از مصرف دارو خودداری کنید.

در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر دوز مصرفی پردنیزولون را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

در صورت فراموش کردن دوز پردنیزولون، برای راهنمایی با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر بیش از حد پردنیزولون را مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

انتظار نمی رود که مصرف بیش از حد پردنیزولون علائم تهدید کننده زندگی ایجاد کند. با این حال، استفاده طولانی مدت از دوزهای بالای استروئید می تواند منجر به علائمی مانند نازک شدن پوست، کبودی آسان، تغییر در شکل یا محل چربی بدن (به ویژه در صورت، گردن، پشت و کمر)، افزایش آکنه یا موهای صورت، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی یا از بین رفتن علاقه به رابطه جنسی.

هنگام مصرف پردنیزولون از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

هنگام استفاده از پردنیزولون، واکسن "زنده" دریافت نکنید. واکسن ممکن است در این مدت به خوبی کار نکند و شما را در برابر بیماری کاملا محافظت نکند. واکسن های زنده شامل واکسن های سرخک، اوریون، سرخچه  (MMR) ، فلج اطفال، روتاویروس، حصبه ، واریسلا (آبله مرغان)، زوستر (زونا) و آنفلوانزای بینی (آنفلوانزا) هستند.

واکسن آبله دریافت نکنید وگرنه ممکن است دچار عوارض جدی شوید.

از قرار گرفتن در مجاورت افراد بیمار یا عفونت خودداری کنید. اگر در معرض آبله مرغان یا سرخک هستید برای درمان پیشگیرانه با پزشک خود تماس بگیرید. این شرایط در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می کنند می تواند جدی یا حتی کشنده باشد.

عوارض جانبی پردنیزولون؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید: کهیر؛ تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

تنگی نفس (حتی با اعمال خفیف)، تورم، افزایش سریع وزن

کبودی، نازک شدن پوست یا هر زخمی که ترمیم نشود

افسردگی شدید، تغییر در شخصیت، افکار یا رفتار غیر معمول

درد جدید یا غیر معمول در بازو یا پا یا پشت شما

مدفوع خونی، سرفه کردن خون یا استفراغ که شبیه قهوه است

درد شدید در قسمت فوقانی معده به سمت پشت، تهوع و استفراغ گسترش می یابد

تشنج؛ یا

پتاسیم کم - گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، افزایش تشنگی یا ادرار، بی حسی یا گزگز.

• استروئیدها می توانند روی رشد کودکان تأثیر بگذارند. اگر کودک شما در حین استفاده از پردنیزولون با سرعت طبیعی رشد نمی کند، به پزشک خود بگویید.

عوارض جانبی شایع پردنیزولون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احتباس مایعات (تورم در دست یا مچ پا)

سرگیجه، احساس چرخش

تغییر در دوره های قاعدگی

سردرد

درد یا ضعف عضلانی؛ یا

ناراحتی معده، نفخ شکم

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر پردنیزولون تأثیر می گذارد؟

سایر داروها ممکن است با پردنیزولون تداخل داشته باشند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. در مورد تمام داروهای فعلی و هر دارویی که شروع یا استفاده از آن را متوقف کرده اید به پزشک خود بگویید.

اطلاعات بیشتر در مورد پردنیزولون؟

به یاد داشته باشید، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.
برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.