افسردگی بـعد از زایـــمان چگونه اتـــفاق می‌افـتد

افسردگی بـعد از  زایـــمان چگونه اتـــفاق می‌افـتد

افسردگی بـعد از زایـــمان چگونه اتـــفاق می‌افـتد

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۷-۲۷ / بازدید : 41 / لایک : 15

تولد یک نوزاد می‌تواند احساسات عمیقی مثل شادی، هیجان، ترس و اضطراب را به وجود بیاورد، اما در کنار طغیان احساسات خوشایند توام با ترس سبب بروز مشکل بزرگی مثل افسردگی هم خواهد شد. با نصب اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی به بررسی بیشتر افسردگی بعد از زایمان خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

افسردگی بعد از زایمان

اکثر مادران تجربه گرفتار شدن به افسردگی بعد از زایمان را دارند. معمولا در این موارد بانوان علائم خفیفی از قبیل تغییرات خلقی، گریه مداوم، مشکلات خواب و اضطراب را تجربه خواهند کرد، اما این نشانه‌ها خیلی هم جدی نیستند و در بازه زمانی یک یا دو هفته بعد از زایمان به طور کامل ناپدید خواهند شد.

نقطه مقابل افسردگی بعد از زایمان، افسردگی شدیدی قرار دارد که در صورت عدم توجه به آن ممکن است سلامت مادر و کودک به خطر افتد.بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان دچار روان پریشی هم خواهند شد که این اختلال هم مانند افسردگی بعد از زایمان چندان دوام نخواهد آورد و با درمان مناسب برطرف می‌شود.

در ادامه با دکترسی به بررسی علائم و نشانه‌های این مشکل بزرگ خواهیم پرداخت باید بدانید که مشکلی که در این زمان که به سراغ زنان می‌رود یک نقص یا ضعف شخصیتی نیست. پس اگر خودتان در این شرایط قرار دارید یا در میان اطرافیان این علائم را مشاهده می‌کنید، حتما باید این موضوع را با روانشناس یا پزشک مطرح کنید.

علائم این افسردگی

نشانه‌های معمول افسردگی با افسردگی بعد از زایمان ممکن است تا حدودی با هم متفاوت باشند و همانطور که گفته شد از خفیف تا شدید تغییر کند.

نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان شامل موارد زیر میشود

این علائم همانطور که گفته شد تنها به مدت چند روز تا نهایت دو هفته سراغ بانوان خواهد رفت و بعد از آن به طور کامل ناپدید خواهد شد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• نوسانات خلقی
  • اضطراب
  • غمگینی
  • تحریک‌پذیری
  • گریه
  • کاهش تمرکز
  • مشکل اشتها
  • مشکل خواب

علائم افسردگی شدید بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان ممکن است معمولا به مدت طولانی و با علائم شدید در بانوان تازه فارغ شده مشاهده شود. این مشکل در نهایت باعث می‌شود که مادر توان مراقبت از خود و نوزاد را از دست داده و در انجام کارهای روزمره به طور کامل ناتوان شود. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

• خلق افسرده یا تغییرات شدید خلقی
  • گریه زیاد
  • مشکل در پیوند با کودک خود
  • انصراف از حضور بین خانواده و دوستان
  • از دست رفتن اشتها یا خوردن بیش از حد
  • ناتوانی در به خواب رفتن یا برعکس ،خوابیدن بیش از حد
  • از دست دادن انرژی و خستگی مداوم
  • کاهش علاقه و لذت برای زندگی کردن
  • تحریک‌پذیری و عصبانیت زیاد
  • ترس از اینکه مادر خوبی نیستید
  • ناامیدی و احساس گناه توام با بی‌ارزشی
  • کاهش توان تفکر، تمرکز و تصمیم‌گیری
  • بی‌قراری
  • اضطراب شدید یا حملات ترس
  • افکاری مبنی بر آسیب رساندن به خود یا کودک
  • افکار مکرر در مورد مرگ و خودکشی

روان‌پریشی بعد از زایمان

این بیماری بسیار نادر بوده و معمولا در هفته اول بعد از زایمان خود را نشان می‌دهد. علائم این نوع افسردگی هم شامل موارد زیر هستند.

• گیجی و گمراهی
  • افکار وسواسی در رابطه با کودک
  • توهم و هذیان
  • اختلالات خواب
  • تحریک بیش از حد
  • پارانویا  (علامت اصلی روان پریشی است)
  • تلاش برای صدمه زدن به کودک و خود

علل ایجاد افسردگی

افسردگی بعد از زایمان هیچ دلیل خاص و واحدی ندارد، اما می‌توان فاکتورهایی را برای تشدید این مشکل در نظر گرفت. در ادامه با دکترسی به بررسی این فاکتورها خواهیم پرداخت.

تغییرات فیزیکی

بعد از زایمان افت شدید میزان هورمون‌های ترشح شده از بدن مانند استروژن و پروژسترون ممکن است به این مشکل دامن بزند. همچنین با کاهش این دو هورمون غده تیروئید دچار تغییراتی در ترشح خواهد شد و عملکرد دیگر هورمون‌های بدن هم کاهش پیدا خواهد کرد، به همین خاطر مواردی مانند کمبود انرژی برای بدن اتفاق می‌افتد.

مسائل احساسی و روحی

اختلال در چرخه خواب همواره باعث به‌وجود آمدن مشکلات حاد خواهد شد، همچنین این امکان وجود دارد که مادر حس کند که قادر به مراقبت از کودک نیست. زنان جوان بعد از زایمان قطعا به این نکته توجه خواهند کرد که دیگر جذابیت سابق را ندارند به همین خاطر این تفکر سبب رنجش و عذاب روحی آن‌ها می‌شود.

جلوگیری از بروز افسردگی

بانوانی که سابقه این نوع از افسردگی‌ها دارند حتما باید قبل از بارداری با درمانگرها مشورت کنند و با تکمیل کردن پرسشنامه‌های غربالگری افسردگی به طور کامل اطلاعاتی را در مورد وضعیت روحی و روانی خود ارائه بدهند. در این زمان ممکن است پزشک از مادری که در دوران بارداری قرار دارد بخواهد که دارو مصرف کند، چراکه با تولد بچه مشکل افسردگی خطرناک خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که هرچه زودتر به این مشکل پی ببرید بهتر می‌توانید آن را کنترل کرده و یا حتی از پیشرفت افسردگی جلوگیری کنید.

درمان این افسردگی

اما چه موقع باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنیم؟ در ادامه با دکترسی به این سوال پاسخ خواهیم گفت.بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان هنگام مواجه شدن با تغییرات خلقی و روحی خود سعی در انکار و پوشاندن مشکل دارند و می‌خواهند این قضیه را مخفی کنند.

در هنگام مشاهده هریک از علائم گفته شده در بالا حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نشانه‌ها مربوط به افسردگی بعد از زایمان بوده و بعد از مدتی درمان شود، اما اگر دچار افسردگی حاد شده باشید این دیگر یک مشکل جدی برای شما خواهد بود.

در صورتی که علائم و نشانه‌های افسردگی شما همراه با موارد زیر باشد حتما باید نزد پزشک یا روانشناس رفته و از او کمک بگیرید.

• بعد از دو هفته محو نشود.
  • بدتر شود.
  • مراقبت از کودک برای شما سخت شود.
  • انجام کارهای روزمره را دچار مشکل کند.
  • افکار مربوط به صدمه زدن به خود و کودک را در شما تقویت کند.

سخن آخر

با مراجعه به پزشک یا روانشناس و با انجام مشاوره‌های تخصصی و در برخی موارد مصرف دارو، علائم افسردگی از بین خواهد رفت و شما دوباره سلامتی خود را به دست می‌آورید.افسردگی بعد از زایمان بسیار بیماری خطرناکی است زیرا با ایجاد مشکل در افکار و طرز اندیشیدن مادر می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری را سبب شود.

منبع

medlineplus.gov