امپرازول و نکات مصرف و تداخل های دارویی آن

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۶-۲۶ / بازدید : 46 / لایک : 12

امپرازول (omeprazole) یک مهار کننده پمپ پروتون است که میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.امپرازول برای درمان علائم رفلاکس معده (مری) و سایر بیماری های ناشی از اسید معده بیش از حد استفاده می شود. این ماده همچنین برای بهبود ترمیم مری از فرسایش (آسیب مری ناشی از اسید معده) استفاده می شود.همچنین ممکن است امپرازول همراه با آنتی بیوتیک برای درمان زخم معده ناشی از عفونت با هلیکوباکتر پیلوری تجویز شود.امپرازول بدون نسخه (OTC) برای کمک به کنترل سوزش معده که 2 روز یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد استفاده می شود. مارک OTC امپرازول باید به صورت دوره ای و به مدت 14 روز متوالی مصرف شود.

اطلاعات مهم

امپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش معده نیست.سوزش سر دل اغلب با اولین علائم حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اگر درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، گسترش درد به بازو یا شانه، حالت تهوع، تعریق و احساس بیماری کلی دارید ، به اورژانس مراجعه کنید.

امپرازول می تواند باعث مشکلات کلیوی شود در صورتی که اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا خون در ادرار دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.اسهال ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد اگر دچار اسهال آبکی یا خونی هستید با پزشکت و مشاوره آنلاین پزشکی دکترسی مشاوره بگیرید.

امپرازول ممکن است باعث بروز علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس شود. در صورت داشتن درد مفاصل و بثورات پوستی روی گونه ها یا بازوها که در اثر تابش نور خورشید بدتر می شود ، به پزشک خود اطلاع دهیدممکن است هنگام مصرف طولانی مدت امپرازول یا بیش از یک بار در روز ، دچار شکستگی استخوان شوید.

قبل از مصرف دارو امپرازول

سوزش معده می تواند علائم اولیه حمله قلبی را تقلید کند. اگر درد قفسه سینه دارید که به فک یا شانه شما گسترش می یابد و احساس تعریق یا سبکی سر می کنید ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.شما نباید از امپرازول استفاده کنید اگر به امپرازول حساسیت دارید یا همچنین به داروهایی مانند امپرازول ، مانند اوزومپرازول ، لانزوپرازول ، پانتوپرازول ، رابپرازول ، نکسیوم ، پرواسیس ، پروتونیکس و سایر مواد آلرژی دارید.یا شما همچنین از داروهای HIV که حاوی ریلپیویرین است استفاده می کنید مانند Complera ،Edurant ،Odefsey ، Juluca

در صورت داشتن سایر بیماری های پزشکی ، به ویژه از موارد زیر از پزشک یا داروساز بپرسید که استفاده از امپرازول برای شما بی خطر است یا خیر :

•  درد یا درد همراه با بلع ؛ مدفوع خونی یا سیاه و سفید. سوزش سر دل که بیش از 3 ماه طول کشیده است. درد مکرر قفسه سینه ، دل درد همراه با خس خس سینه ؛ کاهش وزن غیر قابل توضیح ،حالت تهوع یا استفراغ ، درد معده ؛ بیماری کبد؛ سطح پایین منیزیم در خون شما. یا پوکی استخوان یا تراکم کم مواد معدنی استخوان (استئوپنی).
  • هنگام استفاده از مهار کننده پمپ پروتون به مدت طولانی یا بیش از یک بار در روز ، احتمال دارد که دچار شکستگی استخوان در مفصل ران ، مچ دست یا ستون فقرات خود شوید. با پزشک خود در مورد راه های حفظ سلامت استخوان ها صحبت کنید. در صورت بارداری یا شیردهی قبل از استفاده از امپرازول از پزشک بپرسید. این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

چگونه باید امپرازول مصرف کنم؟

• امپرازول معمولاً قبل از غذا خوردن (حداقل 1 ساعت قبل از غذا) مصرف می شود.
  • تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. اگر این دستورالعمل ها را نمی دانید از پزشک معالج خود  یا پزشکان متخصص دکترسی سوال کنید.
  • قبل از اندازه گیری دوز ، سوسپانسیون خوراکی (مایع) را تکان دهید. از سرنگ دوز ارائه شده استفاده کنید یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو (و نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید. اگر نمی توانید یک کپسول را به طور کامل قورت دهید ، آن را باز کرده و دارو را در یک قاشق بپاشید. مخلوط را بلافاصله بدون جویدن قورت دهید. آن را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.
  • شما باید پودر امپرازول را در مقدار کمی آب حل کنید. ممکن است 1 تا 4 روز طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. اجازه دهید حداقل 4 ماه قبل از شروع دوره جدید درمانی 14 روزه بگذرد. در صورت عدم بهبود علائم یا بدتر شدن با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از بیماری ها با ترکیبی از امپرازول و آنتی بیوتیک درمان می شوند. امپرازول می تواند بر نتایج آزمایشات پزشکی خاص تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از این دارو استفاده می کنید
  • در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر یک دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دارو را در اسرع وقت مصرف کنید ، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید. همزمان دو دوز مصرف نکنید

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال فوریت های پزشکی باشید و با اورژانس تماس بگیرید

هنگام مصرف امپرازول از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

امپرازول می تواند باعث اسهال شود، که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید ، قبل از استفاده از داروی ضد اسهال با پزشک خود تماس بگیرید

عوارض جانبی امپرازول

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به امپرازول ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید:

•  کهیر ؛ مشکل تنفس ؛ تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو
  • مصرف امپرازول را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
  •  درد شدید معده
  •  اسهال آبکی یا خونی
  • درد جدید یا غیرمعمول در مچ دست ران، یا پشت شما
  • مشکلات کلیوی - ادرار کم یا بدون ادرار
  • خون در ادرار
  • افزایش سریع وزن
  • منیزیم کم  سرگیجه
  • ضربان قلب نامنظم
  • احساس لرزش
  • گرفتگی عضلات
  • اسپاسم عضله
  • سرفه یا احساس خفگی
  •  یا علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس
  •  درد مفاصل
  •  بثورات پوستی روی گونه ها یا بازوها که در اثر نور خورشید بدتر می شود.

مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است باعث رشد معده به نام پولیپ غده بنیادی شود. با پزشک خود در مورد این خطر صحبت کنید. اگر بیش از 3 سال از امپرازول استفاده می کنید ، ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوید. با پزشک خود در مورد چگونگی مدیریت این شرایط در صورت بروز با آن صحبت کنید.

عوارض جانبی مشترک امپرازول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد معده ، گاز؛ حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ؛ یا سردرد

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد.

چه داروهای دیگری روی امپرازول تأثیر می گذارد؟

برخی از داروها می توانند بر میزان خون سایر داروهای مصرفی شما تأثیر بگذارند ، که ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد یا داروها را کم اثر کند.

در مورد تمام داروهای فعلی خود به پزشک خود بگویید. بسیاری از داروها می توانند با امپرازول تداخل کنند ، به ویژه:

• کلوپیدوگرل
  •  متوترکسات
  •  مخمر سنت جان st. John’s wort) )
  • آنتی بیوتیک - آموکسی سیلین ، کلاریترومایسین ، ریفامپین.

این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر ممکن است بر امپرازول تأثیر بگذارند. این شامل داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک ، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. همه تداخلات دارویی احتمالی در اینجا ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید ، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید و از امپرازول فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکترسی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.
برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.