بیماری سوزاک و روش پیشگیری و درمان آن

بیماری سوزاک و روش پیشگیری و درمان آن

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۱-۱۲ / بازدید : 74 / لایک : 15

آشنایی با بیماری‌های آمیزشی یا STDs

پیش از معرفی یکی از بیماری‌های آمیزشی پرخطر، یعنی بیماری سوزاک، بد نیست توضیح کوتاه و ساده‌ای در مورد انواع بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی آلوده تقدیمتان کنم.

بیماری‌های مقاربتی (سوزاک، سفلیس، هپاتیت، زگیل و تب‌خال تناسلی، ایدز) از جمله بیماری‌های شایع هستند و بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، روزانه یک‌میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند که متأسفانه به دلیل تابو بودن این مسائل در کشور ایران، آمار دقیقی از تعداد مبتلایان بهSDTs  (بیماری های منتقله از راه جنسی) وجود ندارد. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل ناآگاهی فرد از ابتلا به این بیماری‌ها، بدون نشانه بودن آن است. این امکان وجود دارد که فرد سال‌ها مبتلابه یکی از بیماری‌های آمیزشی باشد و نداند؛ حتی وقتی نشانه‌های بارزی در خود مشاهده نمی‌کند ولی همچنان به بدن میزبان، آسیب می‌زند.

بیماری‌های آمیزشی بدون نشانه یا درمان‌نشده پیامدهای زیر را برای فرد دارد:

● افزایش خطر ناباروری

● ابتلا به یکی از انواع سرطان

● انتقال به شریک جنسی (همسر)

● آسیب به جنین در صورت بارداری

● افزایش خطر ابتلا به ایدز

نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی یا خفیف است یا حاد که در ادامه به یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آن‌ها اشاره می‌کنم:

تغییر در ادرار

سوزش یا ادرار دردناک یکی از نشانه‌های شایع ابتلا است. هرچند این نشانه را می‌توان در عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه هم تشخیص داد. پس با این اوصاف بهترین راه، انجام آزمایش برای تشخیص است. با مشاهده تغییر در رنگ ادرار، انجام آزمایش ضروری خواهد بود.

ازجمله بیماری‌های آمیزشی که باعث ادرار دردناک می‌شود موارد زیر است:

● سوزاک

● کلامیدیا Chlamydia  (عفونت دستگاه تناسلی)

● تریکومونیازیس Trichomoniasis   ( عفونت واژینال)

● تب‌خال تناسلی

افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های آمیزشی

اگرچه همه، در صورت رعایت نکردن بهداشت جنسی، در معرض ابتلا هستند ولی با توجه به داده‌های منتشرشده، افراد جوان و مردان هم‌جنس‌گرا (MSM) بیش از سایرین در معرض خطرند که بیماری آمیزشی کلامیدیا و سوزاک بیشترین عدد را بین جوانان 15-24 سال از آن خود کرده است درحالی‌که 83% مردان مبتلابه سفلیس (زخم‌های بدون درد یا دردناک روی اندام تناسلی)، هم‌جنس‌گرا هستند.

شناخت بیماری سوزاک

بیماری سوزاک یکی دیگر از انواع بیماری‌های آمیزشی است که بارزترین نشانه آن را ترشحات چرکی از اندام تناسلی می دانند و فرد مبتلا در صورت رابطه جنسی با فرد سالم، او را هم درگیر می‌کند. هردو جنس زن و مرد زمینه ابتلا به این بیماری را دارند که البته بین مردان، شیوع بیشتری دارد.

علائم غیر اختصاصی سوزاک

STD  عفونت است. درست مانند سایر عفونت ها ، آنها می توانند بسیاری از علائم غیر اختصاصی را ایجاد کنند ، علائمی که می توانند ناشی از تعدادی بیماری باشند. آنها نشان می دهند که بدن شما به یک عفونت پاسخ می دهد. علائم غیر اختصاصی که ممکن است به دلیل بیماریهای مقاربتی و شرایط مرتبط رخ دهد عبارتند از:

لرز

تب

خستگی

کاهش وزن

این علائم به خودی خود باعث نمی شود که پزشک به داشتن بیماری STD شک کند. اگر فکر می کنید در معرض ابتلا به بیماری مقاربتی هستید ، به پزشک خود بگویید.

نشانه‌های بیماری سوزاک چیست؟

این بیماری آمیزشی نشانه‌های متفاوتی در مردان و زنان دارد که به شرح زیر است:

نشانه‌ها در مردان

● دفع دردناک

● بیضه‌های متورم یا دردناک

● ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی

نشانه‌ها در زنان

بسیاری از زنان مبتلا، نشانه آشکاری ندارند که اگر هم وجود داشته باشد این نشانه‌ها خفیف هستند و ممکن است خفیف بودن این نشانه‌ها در تشخیص نوع بیماری، گمراه‌کننده باشد. ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● دفع دردناک یا سوزش هنگام دفع

● خونریزی بین دو پریود

● ترشحات واژینال زیاد و غیرعادی

● درد شکمی

● درد هنگام رابطه جنسی

آیا بیماری سوزاک سایر اعضای بدن را درگیر می‌کند؟

بله، متأسفانه این بیماری آمیزشی اعضای دیگر را هم درگیر می‌کند. بیماری سوزاک با نشانه‌های خونریزی، ترشح و دفع دردناک در راست روده یا بخش انتهایی آن خودش را نشان می‌دهد. چشم، گلو و مفاصل هم از دیگر اعضای بدن هستند که از خطر عفونی شدن در امان نمی‌مانند.

نکته مهم: درصورتی‌که فرد درمان به‌موقع و جدی را شروع نکند باید منتظر مشکلات خطرناک بلندمدت باشد؛ ازجمله:

● افزایش احتمال ابتلا به HIV

● عفونی شدن اعضای دیگر بدن مثل پوست یا مفاصل

● ناباروری

دلایل ابتلا به بیماری سوزاک

این بیماری آمیزشی به لطف باکتری نیسریا گنوره Neisseria gonorrhoeae خودش را نشان می‌دهد که در طول رابطه جنسی آلوده گسترش پیدا می‌کند. علائم معمولاً طی 2 تا 14 روز پس از مواجهه رخ می دهد. با این حال ، برخی از افرادی که به سوزاک مبتلا می شوند ، هرگز علائم قابل توجهی پیدا نمی کنند.

مرد فقط با انزال نیست که آن را منتقل می‌کند بلکه در بسیاری از انواع روابط جنسی این اتفاق می‌افتد؛ ازجمله:

● رابطه جنسی مقعدی (آنال)

● رابطه جنسی دهانی (اُرال) که هم انجام دهنده و هم دریافت‌کننده را درگیر می‌کند.

● رابطه جنسی واژینال

توجه داشته باشید که علاوه بر لمس آلت تناسلی مرد یا زن، دهان یا  سوراخ مقعد، با لمس سایر بخش‌های عفونی بدن هم امکان ابتلا به سوزاک وجود دارد.

مهم: تماس پوست بدن با اشیای آلوده مثل توالت فرنگی یا لباس باعث انتقال بیماری نمی‌شود.

بارداری و ابتلا به بیماری

زنان باردار مبتلابه این بیماری مقاربتی، در صورت زایمان طبیعی، نوزاد خود را مبتلا خواهند کرد درحالی‌که در زایمان سزارین (C-section) امکان آلودگی نوزاد وجود ندارد.

زمینه‌های ابتلا به سوزاک

قطعا برای در امان بودن از خطر ابتلا، نباید با فرد آلوده رابطه جنسی داشت. رابطه بلندمدت با تعهد بهترین روش برای کمتر کردن خطر ابتلا است.

درصورتی‌که فرد یکی از گزینه‌های زیر را دارا باشد، زمینه ابتلا را فراهم می‌کند:

● جوان بودن

● روابط جنسی متنوع و متعدد

● رابطه جنسی با فردی که روابط جنسی متنوع و متعدد دارد

● روابط جنسی هم‌زمان

● سابقه ابتلا به سوزاک یا سایر بیماری‌های آمیزشی

تشخیص بیماری

پزشک با انجام آزمایش‌های زیر، باکتری موردنظر را در بدن فرد شناسایی می‌کند:

● آزمایش راست روده، گلو، واژن یا مجاری ادرار

● آزمایش مدفوع

چگونه از ابتلا به سوزاک پیشگیری کنم؟

با رعایت چند گام ساده در زندگی جنسی، می‌توان از ابتلا به این بیماری آمیزشی خطرناک در امان ماند:

رابطه جنسی آلوده ممنوع!

با فردی که نشانه‌های بیماری سوزاک را دارد رابطه جنسی نداشته باشید. اگر شریک جنسی شما در مورد ابتلایش با شما حرف زده است حتما آن را جدی بگیرید. تا زمان انجام آزمایش برای هردو طرف، رابطه را قطع کنید.

استفاده از کاندوم

کاندوم محافظ شما در برابر انواع بیماری‌های آمیزشی است و همچون مانعی در برابر هجوم عفونت به بدن شما عمل می‌کند. البته توجه داشته باشید که مواد اسپرم کش در لوازم پیشگیری‌کننده، تأثیری در مبتلا نشدن به سوزاک ندارند.

آزمایش فردی

هم شما و هم شریک جنسی باید آزمایش بدهید. بهتر است هردو از آخرین آزمایشی که انجام داده‌اید باخبر شوید.

معاینه فردی

فراموش نکنید در صورت وجود موارد زیر، حتما سالی یک‌بار باید آزمایش تشخیصی انجام شود:

● رابطه جنسی مرد با مرد

● رابطه جنسی فعال در زنان زیر 25 سال

● زنی که شریک جنسی جدید، شرکای جنسی متعدد یا با فرد آلوده به انواع بیماری‌های آمیزشی ارتباط دارد

سخن آخر:

پزشک شما برای از بین بردن باکتری، یکی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند که برخی از سلول‌های بدن در برابر یک سری از آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاوم هستند و در این حالت باید دو نوع درمان را در پیش بگیرید: تزریق و قرص. او راهنمایی‌های لازم را برای درمان یا مصرف داروهای مناسب برای کاهش نشانه‌های بیماری تا بهبودی کامل در اختیارتان می‌گذارد. در صورت مبتلا نشدن هم می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی در آینده کمک بخواهید.

فراموش نکنید که رعایت دوره درمانی کامل حتی وقتی زودتر بهبود پیدا کرده‌اید، بسیار مهم است. درمان درست و به‌ موقع، بیماری سوزاک را درمان‌پذیر می‌کند ولی فقط درمان نیست که کمک‌کننده است، باید زندگی جنسی و بهداشت جنسی اصولی و منظمی داشته باشید تا از ابتلای دوباره به این بیماری‌های شایع در امان بمانید.