بیماری صرع، علائم و راه های درمان و کنترل آن چیست؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۱-۲۰ / بازدید : 507 / لایک : 100

بیماری صرع، علائم و راه های درمان و کنترل آن چیست؟

صرع یک ​​بیماری مزمن غیرواگیر از مغز است که افراد را در هر سنی درگیر می کند که حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این ویژگی با تشنج های مکرر ، که دوره های مختصر حرکت غیر ارادی است و ممکن است قسمتی از بدن (جزئی) یا کل بدن (عمومی شده) را درگیر کند و گاهی با از دست دادن هوشیاری و کنترل عملکرد روده یا مثانه همراه است.

صرع نوعی اختلال سیستم عصبی مرکزی (عصبی) است که در آن فعالیت مغز غیرطبیعی می شود و باعث تشنج یا دوره هایی از رفتار غیرمعمول، احساسات و گاهی اوقات از دست دادن آگاهی می شود.

آیا میدانستید ؟

حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به صرع هستند و این بیماری را به یکی از شایع ترین بیماری های عصبی در سطح جهان تبدیل می کنند.

تقریباً 80٪ افراد مبتلا به صرع در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند.

تخمین زده می شود که در صورت تشخیص و درمان صحیح، تا 70 درصد از افراد مبتلا به صرع می توانند بدون تشنج زندگی کنند.

هرکسی می تواند به صرع مبتلا شود. صرع هم مردان و هم زنان از هر نژاد و سنی را درگیر می کند. هر کسی می تواند به صرع مبتلا شود ، اما این بیماری در کودکان خردسال و بزرگسالان بیشتر دیده می شود. در مردان کمی بیشتر از زنان رخ می دهد.

خطر مرگ زودرس در افراد مبتلا به صرع تا سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

تشخیص تشنج خفیف ممکن است دشوار باشد. این می تواند چند ثانیه طول بکشد که در طی آن شما آگاهی کافی ندارید.

تشنج شدیدتر می تواند باعث اسپاسم و کشیدگی عضلانی غیرقابل کنترل شود و از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. در طی تشنج شدید، برخی از افراد گیج می شوند یا از هوش می روند. پس از آن شما ممکن است هیچ خاطره ای از وقوع آن نداشته باشید.

افرادی که مبتلا به صرع هستند بیشتر تمایل به مشکلات جسمی (مانند شکستگی و کبودی ناشی از صدمات مربوط به تشنج) و همچنین میزان بالاتر شرایط روانی از جمله اضطراب و افسردگی دارند.

تشنج قابل کنترل است.

دلایل مختلفی برای تشنج وجود دارد. که شامل:

• تب شدید
  • ضربه به سر
  • قند خون بسیار کم
  • ترک الکل
  • کمبود خواب
  • بیماری
  • چراغ های روشن، چراغ چشمک زن
  • کافئین، الکل، داروها
  • حذف وعده های غذایی، پرخوری یا مواد غذایی خاص

اما شناسایی عوامل محرک همیشه آسان نیست!

یک راه خوب برای یافتن عوامل محرک، داشتن یک دفترچه یادداشت تشنج است. پس از هر حمله، موارد زیر را یادداشت کنید:

روز و ساعت

چه فعالیتی داشتی

آنچه در اطراف شما اتفاق می افتاد

مناظر، بوها یا صداهای غیرمعمول

عوامل استرس زا غیرمعمول

چه چیزی می خوردید یا چه مدت از خوردن شما گذشته است

میزان خستگی شما و اینکه چقدر شب قبل خوابیدید

علائم بیماری صرع چیست ؟

علائم تشنج می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به صرع در طی تشنج به راحتی چند ثانیه خالی نگاه می کنند، در حالی که دیگران مرتبا دست ها یا پاهای خود را می فشارند. یک بار تشنج، به معنای ابتلا به صرع نیست. برای تشخیص صرع به طور کلی حداقل دو حمله تهاجمی غیرمترقبه مورد نیاز است.

از آنجا که صرع در اثر فعالیت غیر طبیعی در مغز ایجاد می شود، تشنج می تواند بر هر فرایند مغز شما تأثیر بگذارد.

علائم و نشانه های تشنج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گیجی موقت

حرکات غیر قابل کنترل دست و پا

از دست دادن هوشیاری یا آگاهی

علائم روانی مانند ترس، اضطراب یا دژاوو

علائم بسته به نوع تشنج متفاوت است.

پزشکان به طور کلی تشنج ها را بر اساس نحوه شروع فعالیت غیرطبیعی مغز، به صورت کانونی یا کلی طبقه بندی می کنند.

• تشنج کانونی

هنگامی که به نظر می رسد تشنج ناشی از فعالیت غیرطبیعی فقط در یک ناحیه از مغز شما است، به آنها تشنج کانونی (جزئی) می گویند. این تشنج ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1. تشنج کانونی بدون از دست دادن هوشیاری. این تشنج ها که تشنج های جزئی نامیده می شوند، باعث از بین رفتن هوشیاری نمی شوند. آنها ممکن است احساسات را تغییر دهند یا نوع نگاه، بو، احساس، چشایی یا صدا را تغییر دهند. همچنین ممکن است منجر به تکان خوردن غیر ارادی یک قسمت از بدن، مانند بازو یا پا، و علائم بی حسی خود به خودی مانند گزگز، سرگیجه و چشمک زدن چراغ شود.
  2. تشنج کانونی با اختلال در آگاهی. این تشنج ها که تشنج های پیچیده جزئی نامیده می شوند، شامل تغییر یا کاهش هوشیاری یا آگاهی است. در طی یک تشنج جزئی پیچیده، ممکن است به فضا خیره شوید و به طور طبیعی به محیط خود پاسخ ندهید یا حرکات تکراری مانند مالش دست، جویدن، بلعیدن یا حلقه زدن راه رفتن را انجام دهید.

علائم تشنج کانونی ممکن است با سایر اختلالات عصبی مانند میگرن ، نارکولپسی یا بیماری روانی اشتباه گرفته شود. برای تشخیص صرع از سایر اختلالات ، یک معاینه و آزمایش کامل لازم است.

• تشنج عمومی

تشنج هایی که به نظر می رسد همه مناطق مغز را درگیر می کند تشنج عمومی نامیده می شود. شش نوع تشنج عمومی وجود دارد:

1. تشنج کوچک، اغلب در کودکان اتفاق می افتد و با خیره شدن به فضا یا حرکات ظریف بدن مانند چشمک زدن یا لب زدن مشخص می شود. این تشنج ها ممکن است به صورت خوشه ای رخ دهد و باعث از بین رفتن آگاهی کوتاه مدت شود.
  2. تشنج های تونیک باعث سفت شدن عضلات می شود. این تشنج ها معمولاً بر روی عضلات پشت، بازوها و پاها تأثیر می گذارد و ممکن است باعث زمین خوردن شما شود.
  3. تشنج آتونیک. تشنج آتونیک، که به آن تشنج قطره ای نیز گفته می شود، باعث از بین رفتن کنترل عضلات می شود، که ممکن است باعث فروپاشی یا سقوط ناگهانی شما شود.
  4. تشنج کلونیک با حرکات تکراری یا ریتمیک عضلانی تند همراه است. این حملات معمولاً گردن، صورت و بازوها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  5. تشنج میوکلونیک. تشنج های میوکلونیک معمولاً به صورت تکان های کوتاه مدت یا ناگهانی دست و پاهای شما ظاهر می شوند.
  6. تشنج تونیک-کلونیک، که قبلاً به آن تشنج های گراند مال معروف بود، چشمگیرترین نوع تشنج صرعی است و می تواند باعث از بین رفتن ناگهانی هوشیاری، سفت شدن بدن و لرزش بدن و گاهی اوقات از دست دادن کنترل مثانه یا گاز گرفتن زبان شود.

دلایل ابتلا به بیماری صرع چیست ؟

1. تأثیر ژنتیکی برخی از انواع صرع، که بر اساس نوع تشنج شما یا بخشی از مغز تحت تأثیر قرار می گیرد، در خانواده ها وجود دارد. در این موارد ، احتمالاً تأثیر ژنتیکی وجود دارد.محققان برخی از انواع صرع را با ژن های خاص مرتبط دانسته اند، اما برای بیشتر افراد، ژن ها تنها بخشی از علت صرع هستند. برخی از ژن ها ممکن است فرد را نسبت به شرایط محیطی که باعث تشنج می شوند حساس کنند.
  2. ضربه به سر. ضربه به سر در اثر حادثه رانندگی یا آسیب دیدگی دیگر می تواند باعث صرع شود.
  3. شرایط مغز. شرایط مغزی که باعث آسیب به مغز می شود، مانند تومورهای مغزی یا سکته مغزی، می تواند صرع ایجاد کند. سکته مغزی دلیل اصلی صرع در بزرگسالان بالای 35 سال است.
  4. بیماری های عفونی. بیماری های عفونی مانند مننژیت، ایدز و انسفالیت ویروسی می توانند صرع ایجاد کنند.
  5. آسیب قبل از تولد. قبل از تولد، نوزادان به آسیب مغزی حساس هستند که می تواند توسط چندین عامل ایجاد شود، مانند عفونت در مادر، تغذیه نامناسب یا کمبود اکسیژن. این آسیب مغزی می تواند منجر به صرع یا فلج مغزی شود.
  6. اختلالات رشد. صرع گاهی اوقات می تواند با اختلالات رشد، مانند اوتیسم و ​​نوروفیبروماتوز همراه باشد.

چه عواملی باعث تشدید بیماری صرع میشود ؟

برخی فاکتورها ممکن است خطر صرع را افزایش دهند:

1. سن. شروع صرع در کودکان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود، اما این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد.
  2. سابقه خانوادگی. اگر سابقه خانوادگی صرع دارید ، ممکن است در معرض خطر افزایش ابتلا به اختلال تشنج باشید.
  3. جراحت سر. آسیب های سر مسئول برخی موارد صرع است. با استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی در اتومبیل و استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری، اسکی، موتور سواری یا انجام فعالیت های دیگر که احتمال آسیب دیدگی سر آنها وجود دارد ، می توانید خطر خود را کاهش دهید.
  4. سکته مغزی و سایر بیماری های عروقی. سکته مغزی و سایر بیماری های عروق خونی می تواند منجر به آسیب مغزی شود که ممکن است صرع را تحریک کند. شما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها چند مرحله انجام دهید، از جمله محدود کردن مصرف الکل و پرهیز از سیگار، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم.
  5. زوال عقل. زوال عقل می تواند خطر صرع را در بزرگسالان مسن افزایش دهد.
  6. عفونت مغز عفونت هایی مانند مننژیت، که باعث التهاب در مغز یا نخاع شما می شوند، می توانند خطر شما را افزایش دهند.
  7. تشنج در کودکی. تب بالا در کودکی گاهی اوقات می تواند با تشنج همراه باشد. کودکانی که به دلیل تب بالا تشنج می کنند به طور کلی صرع نخواهند داشت. در صورت بروز تشنج در کودک، بیماری سیستم عصبی دیگر یا سابقه خانوادگی صرع، خطر صرع افزایش می یابد.

در چه صورتی برای بیماری صرع چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

• تشنج بیش از پنج دقیقه طول بکشد
  • تنفس یا هوشیاری پس از قطع تشنج بر نمی گردد
  • بلافاصله تشنج دوم دنبال می شود
  • تب شدید
  • باردار هستید
  • دیابت دارید
  • شما در هنگام تشنج به خود آسیب زده اید

اگر برای اولین بار دچار تشنج شدید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

صرع بر توانایی شما در بچه دار شدن تأثیر نمی گذارد. اما برخی از داروهای صرع می توانند روی نوزاد متولد شده شما تأثیر بگذارند. مصرف داروهای خود را قطع نکنید، اما قبل از باردار شدن یا به محض اطلاع از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

صرع چگونه تشخیص داده می شود؟

1. پزشک شما برای جستجوی موارد زیر ممکن است از آزمایش خون استفاده کند:

علائم بیماری های عفونی

عملکرد کبد و کلیه

سطح گلوکز خون

1. الکتروانسفالوگرام (EEG) رایج ترین آزمایشی است که در تشخیص صرع استفاده می شود. ابتدا الکترودها با خمیر به پوست سر شما متصل می شوند. این یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است. ممکن است از شما خواسته شود کار خاصی را انجام دهید. در بعضی موارد، آزمایش در هنگام خواب انجام می شود. الکترودها فعالیت الکتریکی مغز شما را ثبت می کنند. خواه تشنج داشته باشید یا نه، تغییرات در الگوی طبیعی موج مغزی در صرع معمول است.
  2. آزمایش های تصویربرداری می توانند تومورها و سایر ناهنجاری هایی را که می توانند باعث تشنج شوند، نشان دهند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سی تی اسکن

ام آر آی

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)

صرع معمولاً در صورت بروز تشنج بدون دلیل مشخص یا برگشت پذیر تشخیص داده می شود.

درمان بیماری صرع چیست ؟

هیچ درمانی برای صرع وجود ندارد، اما این اختلال را می توان با داروها و سایر راهکارها کنترل کرد.

درمان با داروها یا گاهی جراحی می تواند تشنج را برای اکثر افراد مبتلا به صرع کنترل کند. برخی از افراد برای کنترل تشنج به درمان مادام العمر نیاز دارند. برخی از کودکان مبتلا به صرع ممکن است با افزایش سن از این بیماری رنج ببرند.

برخی از گزینه های درمانی عبارتند از:

1. داروهای ضد صرع (ضد تشنج): این داروها می توانند تعداد تشنج شما را کاهش دهند. در برخی افراد تشنج را از بین می برند.
  2. محرک عصبی واگوس: این دستگاه با جراحی در زیر پوست روی قفسه سینه قرار می گیرد و عصبی را که از طریق گردن شما عبور می کند تحریک الکتریکی می کند. این می تواند به جلوگیری از تشنج کمک کند.
  3. رژیم کتوژنیک: بیش از نیمی از افرادی که به دارو پاسخ نمی دهند از این رژیم غذایی پر چرب و کم کربوهیدرات بهره مند می شوند.
  4. جراحی مغز: ناحیه ای از مغز که باعث فعالیت تشنج می شود قابل برداشت یا تغییر است.

اگر دارو نتواند تعداد تشنج ها را کاهش دهد ، گزینه دیگر جراحی است.

توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به صرع:

رژیم کتوژنیک اغلب برای کودکان مبتلا به صرع توصیه می شود. این رژیم کم کربوهیدرات و چربی زیادی است. این رژیم بدن را مجبور می کند تا به جای گلوکز، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند، روشی به نام کتوز.

رژیم غذایی نیاز به تعادل دقیق بین چربی ها ، کربوهیدرات ها و پروتئین دارد. به همین دلیل بهتر است با یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه کار کنید. کودکانی که از این رژیم استفاده می کنند باید به دقت توسط پزشک کنترل شوند.

رژیم کتوژنیک به درد همه نمی خورد. اما اگر به درستی دنبال شود، اغلب در کاهش دفعات تشنج موفق است. برای برخی از انواع صرع بهتر از دیگران است.

برای نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به صرع، ممکن است رژیم اتکینز اصلاح شده توصیه شود. این رژیم همچنین دارای چربی زیادی است و شامل مصرف کربوهیدرات کنترل شده است.

حدود نیمی از بزرگسالانی که رژیم اتکینز اصلاح شده را تجربه می کنند ، تشنج کمتری را تجربه می کنند. نتایج ممکن است به سرعت چند ماه دیده شود.

از آنجا که این رژیم ها دارای فیبر کم و چربی زیادی هستند ، یبوست از عوارض جانبی رایج است.

در هر صورت، نخوردن غذاهای فرآوری شده می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند.

با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم از سلامتی خود مراقبت کنید.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.
برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.

گالری تصاویر