بیماری عفونت ریه و روش درمان آن

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۰-۰۶ / بازدید : 512 / لایک : 15

شناخت بیماری

عفونت ریه با یک ویروس، باکتری و حتی قارچ مهاجم رخ می‌دهد و بد نیست با یکی از شایع‌ترین انواع عفونت ریه آشنا شوید؛ پنومونی یا ذات‌الریه. ذات‌الریه، باهدف قرار دادن کیسه‌های هوا در ریه، اغلب با هجوم باکتری واگیردار اتفاق می‌افتد ولی ویروس نیز بی‌تأثیر نیست. فرد سالم، با حضور در محیط آلوده‌ای که فرد بیمار در آن سرفه یا عطسه کرده است، نیز مبتلا می‌شود.

علائم عفونت ریه کدام اند؟

در بررسی علائم عفونت ریه باید به این نکته مهم بپردازیم که این بیماری خطرناک دو درجه خفیف و شدید دارد که تحت تأثیر چند فاکتور مهم ازجمله سن فرد و وضعیت سلامت او، عامل باکتریایی، ویروسی یا قارچی است. فراموش نکنید که علائم عفونت ریه شبیه به سرماخوردگی و آنفلوانزا است ولی ماندگاری و دوره بهبودی بیشتری نسبت به دو بیماری مذکور دارد.

شایع‌ترین علائم عفونت ریه را باهم می‌خوانیم:

سرفه همراه با خلط غلیظ

در مرحله نخست بهتر است نگران نباشید چون سرفه کاری می‌کند تا بدن شما با تولید خلط، از التهاب مجاری تنفسی و ریه‌ها در امان بماند که البته در وضعیت نگران‌کننده، این خلط همراه با خون خواهد بود. درصورتی‌که فرد مبتلا به برونشیت یا ذات‌الریه باشد، خلط هنگام سرفه یا شفاف است یا رنگ خاصی مثل سفید، سبز یا زرد مایل به خاکستری خواهد داشت. توجه داشته باشید که حتی پس از بهبودی نیز، سرفه که از علائم عفونت ریه در مرحله اول است، احتمال دارد ادامه داشته باشد.

درد سوزنی شکل سینه

فرد مبتلا اغلب در توصیف این درد از « سوزنی» یا «تیز» استفاده می‌کند و زمانی که به سرفه می‌افتد این درد بدتر هم می‌شود. گاهی تیزی این درد را در میانه یا بخش بالایی پشت هم می‌شود حس کرد.

تب

تب، در زمان مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت اتفاق می‌افتد. دمای عادی بدن معمولا حدود 37 درجه است و اگر عفونت باکتریایی داشته باشید، تا عدد خطرناک 40.5 درجه نیز بالاتر می‌رود. از مهم‌ترین علائم عفونت ریه تب بالا و نگران‌کننده است که باعث تعریق، برافروختگی، درد عضلانی، کم‌آبی بدن، سردرد و ضعف می‌شود. با توجه به این علائم و در صورت ادامه‌دار شدن وضعیت، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد و کوفتگی بدن

از دیگر علائم عفونت ریه، درد و کوفتگی عضلانی و مخصوصا پشت فرد است که اصطلاحا میالژی (درد بدنی) گفته می‌شود. گاهی همین عفونت کاری می‌کند تا ماهیچه‌های شما ملتهب شوند.

آبریزش بینی

شما در بیماری‌های شبیه برونشیت شاهد این واکنش بدن همراه با عطسه هستید.

تنگی نفس

دشواری تنفس یا ناتوانی کامل در تنفس از دیگر علائم عفونت ریه است. مراجعه فوری به پزشک تنها گام کنترل این وضعیت است.

خستگی و بی‌حالی

در مرحله نبرد سیستم ایمنی بدن با عفونت، فرد اغلب دچار خستگی و بی‌حالی می‌شود. فراموش نکنید که استراحت بهترین گزینه خودمراقبتی در این وضعیت است.

خس‌خس سینه

در زمان بازدم، احتمالا صدای سوت مانندی که خس‌خس گفته می‌شود از سینه فرد مبتلا خارج می‌شود. این خس‌خس ناشی از تنگی مجاری تنفسی یا التهاب ریه است.

کبودی پوست یا لب‌ها

با کاهش اکسیژن خون، ناخن‌ها و پوست فرد مبتلا، آبی کمرنگ یا کبود می‌شود.

صداهای غیرعادی در ریه‌ها

شنیده شدن صداهای غیرعادی در ریه از دیگر علائم عفونت ریه است که در نتیجه جمع شدن مایع در آن شنیده می‌شود و اصطلاحا آن را کراکل bibasilar crackles می‌نامند. پزشک متخصص این صداها را با وسیله‌ای به نام استتوسکوپ stethoscope شناسایی می‌کند.

دلیل ابتلا به عفونت ریه چیست؟

ویروس یا باکتری باعث بروز سه نوع عفونت ریوی برونشیت، ذات‌الریه یا التهاب نایژک‌های ریه (‌برونشیولیت) می‌شود.

دو میکروارگانیسم دخیل در ابتلا به برونشیت موارد زیر است:

● ویروس‌هایی مثل ویروس آنفلوانزا یا ویروس انسداد تنفسی ( RSV)

● باکتری‌هایی مثل مایکوپلاسما (سینه‌پهلو)، بردتللاBordetella pertussis  (سیاه‌سرفه)

دو میکروارگانیسم دخیل در ابتلا به ذات‌الریه موارد زیر است:

● باکتری‌هایی مثل استرپتوکوک Streptococcus (عفونت گوش میانی) که شایع‌ترین عفونت است، هموفیلوس Haemophilus influenza (عفونت خونی و مننژیت) و مایکوپلاسما (عفونت مجاری تنفسی)

● ویروس‌هایی مثل آنفلوانزا یا RSV (ویروس انسداد تنفسی)

در موارد نادری هم عفونت‌های قارچی پنوموسیستیس جیرووسی Pneumocystis jirovecii (ورم ریه ها- سینه‌پهلو)، آسپرژیلوس (عفونت قارچی گوش) یا هیستوپلاسما کپسولاتوم Histoplasma  capsulatum   (شبیه به آنفلوانزا)  باعث عفونت ریوی می‌شوند.

افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به دلیل مصرف داروهای سرکوب ایمنی یا بیماری‌ها تضعیف‌شده باشد، بیش از سایر گروه‌ها درگیر عفونت ریه می‌شوند. همچنین در انواع سرطان، ایدز یا درمان‌های باهدف سرکوب سیستم ایمنی، این اتفاق می‌افتد.

تشخیص پزشک

گام اول تشخیص درمان پس از بررسی علائم عفونت ریه، بررسی پرونده پزشکی و نشانه‌های بیماری در فرد مبتلا یا مشکوک به مبتلاست. پزشک بیمار باید در مورد شغل، سفر اخیر یا ارتباط فرد با حیوانات نیز اطلاعاتی دریافت کند. در قدم بعدی، سنجش دمای بدن و شنیدن صدای خس‌خس یا صداهای غیرعادی سینه با دستگاه انجام خواهد شد.

موارد تشخیصی دیگر از سوی پزشک به شرح زیر است:

● تصویربرداری سینه با اشعه ایکس یا سی.تی اسکن

● سنجش میزان و سرعت هواگیری در هر دم و بازدم با دستگاه اسپیرومتری  Spirometry

● سنجش سطح اکسیژن خون با دستگاه اکسیمتری پالس  pulse oximetry

● نمونه‌برداری مخاط بینی

● نمونه‌گیری یا سواب swab گلو

● آزمایش کم‌خونی  CBC

● آزمایش کشت خون

روش درمان عفونت ریه چیست؟

عفونت باکتریایی ریه را معمولا با آنتی‌بیوتیک‌ها و عفونت قارچی را با داروهای ضدقارچ ( مثل کتوکونازول یا وریکونازل voriconazole ) درمان می‌کنند درحالی‌که آنتی‌بیوتیک‌ها حریف عفونت ویروسی نمی‌شوند و در بسیاری از موارد فرد باید تا زمانی که بدن، خودش، بتواند از پس عفونت بربیاید، صبر کند.

درعین‌حال، با رعایت و انجام موارد زیر می‌توانید شرایط مناسبی را برای درمان سریع‌تر عفونت ریه فراهم کنید:

● مصرف قرص استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش تب

● نوشیدن آب فراوان

● نوشیدن چای داغ با عسل یا زنجبیل

● غرغره کردن آب‌نمک

● استراحت کافی

● استفاده از دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده های هوا

درصورتی‌که فرد مبتلا به عفونت ریوی حاد شده باشد باید برای گذراندن دوره بهبود در بیمارستان بستری شود که در این دوره، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، تزریق وریدی مایعات و درمان‌های تنفسی برای کنترل و بهبود مشکلات تنفسی تجویز خواهد شد.

پیشگیری :

از همه عفونت های ریوی پیشگیری نمی شود ، اما می توانید با نکات زیر خطر خود را به حداقل برسانید:

دستان خود را به طور مرتب بشویید

از دست زدن به صورت یا دهان خودداری کنید

از به اشتراک گذاشتن ظروف ، غذا یا نوشیدنی با افراد دیگر خودداری کنید

از قرار داشتن در مکان های شلوغ و پر جمعیت که می تواند به راحتی ویروس منتقل شود ، خودداری کنید

سیگار نکشید

برای جلوگیری از عفونت آنفلوانزا هر سال یک واکسن آنفولانزا بگیرید

سخن آخر:

علائم عفونت ریه خیلی نزدیک به سرماخوردگی یا آنفلوانزا است ولی ممکن است شدت بیشتری داشته باشد و مدت زمان بیشتری طول بکشد. نگران نباشید! چراکه سیستم ایمنی بدنتان قدرت پاک‌سازی عفونت ویروسی ریه را دارد که برای این مورد، آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های باکتریال ریه تجویز می‌شوند.

یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که در صورت ابتلا یا مشاهده موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

● مشکلات تنفسی

● کبودی لب یا سر ناخن‌ها

● درد سینه شدید

● تب بالا

● سرفه‌های خلط داری که بدتر هم می‌شود.

افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 2 سال و بیمارانی با بیماری‌های مزمن یا با سیستم ایمنی ضعیف به ‌محض مشاهده نشانه‌های مذکور باید بلافاصله درمان پزشکی را آغاز کنند.