ترس از بیماری یا نوسوفوبیا چیست؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۹-۱۰ / بازدید : 137 / لایک : 15

با نگاه دقیقی به دوستان و آشنایان خود خواهید دید که برخی از آن‌ها به طور مداوم نگران سلامتی خود بوده و با ورود هر بیماری فکر می‌کنند که حتما به آن مبتلا شده‌اند، نمونه‌ای بارز برای این گفته در اپیدمی کرونا به طور کاملا واضح قابل مشاهده بود. اشخاصی که دچار این اختلال هستند همواره ترس، اضطراب و وسواس فکری شدیدی را تحمل می‌کنند چراکه این تفکر که بیمار هستند هرگز آن‌ها را رها نخواهد کرد. با نصب اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی با ترس از بیماری یا نوسوفوبیا، علائم و درمان آن آشنا خواهید شد.

نوسوفوبیا یا ترس از بیماری را بیشتر بشناسیم

این مورد را می‌توان ترس شدید یا غیرمنطقی از بیماری دانست، این فوبیا در ابتدا به عنوان یک ترس عادی تلقی می‌شود اما با پیشرفت آن به یک مورد جدی تبدیل خواهد شد. افرادی که در رشته پزشکی درس می‌خوانند به علت مطالعه مداوم در مورد انواع بیماری‌ها ممکن است به این اختلال دچار شوند در واقع دریایی از اطلاعات مورد مطالعه توسط این دانشجویان باعث می‌شود که این وسواس به سراغ آن‌ها برود. وقتی یک اپیدمی جهانی مثل کرونا یا آنفولانزا در میان مردم در حال گسترش است  نگرانی‌هایی هم همراه اپیدمی در میان مردم رواج پیدا می‌کند، اما این اختلال تا حدودی متفاوت است چراکه با تحت تاثیر قرار دادن زندگی روزمره فرد مبتلا به آن، قدرت انجام کارهایش را از او خواهد گرفت تا جایی که تحمل شرایط برای شخص مبتلا بسیار دشوار شده و زندگی برای او غیرممکن خواهد شد.

علائم نوسوفوبیا

علائم اصلی که می‌‌توان برای این اختلال ذکر کرد ترس و اضطراب خارج از حد کنترل است که شخص مبتلا را درگیر خود می‌کند برای نمونه شخص فکر می‌کند مبتلا به سرطان یا ایدز شده و یا به زودی دچار حمله قلبی خواهد شد. این نگرانی و اضطراب غیر قابل کنترل حتی بعد از مراجعه به پزشک هم ادامه خواهد یافت و شخص مبتلا دوست دارد به طور مرتب به مطب دکتر رفته و از او آزمایش گرفته شود. در ادامه با دکترسی به بررسی علائمی که بعد از تحمل اضطراب شدید در شخص مبتلا ظاهر می‌شود می‌پردازیم، از جمله این علائم عبارت‌اند از:

• افزایش نبض

• تعریق

• تنفس سریع و پی‌درپی

• مشکل در به خواب رفتن

ترس از بیماری در بعضی موارد باعث اجتناب شخص درگیر از شنیدن حتی نام بیماری می‌شود مثلا فرد مبتلا می‌ترسد که در مورد بیماری که فکر می‌کند با آن درگیر است خبر جدیدی بشنود به همین خاطر از شنیدن اخبار و رفتن به درون جامعه خودداری می‌کند تا در مورد بیماری هیچ چیزی نشنود که بر اضطراب و پریشانی آن افزوده شود. در مقابل افرادی که به افسردگی مبتلا هستند وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنند چراکه ممکن است آن‌ها ساعت‌ها وقت صرف جمع‌آوری اخبار و مطالب در مورد یک بیماری خاص کنند.

علت اصلی این اختلال چیست؟

این اختلال هم مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر علت واحد و منطقی ندارد و ممکن است عوامل مختلفی دست به دست هم داده و باعث بروز این بیماری شوند. اگر یکی از نزدیکان شما به یک بیماری جدی دچار شده و شما مجبور شوید که از او مراقبت کنید می‌توانید برای خود کمی نگران شوید چراکه این وسواس ممکن است بعد از مدتی به سراغ شما بیاید. محققان بر این عقیده‌اند که سیل اطلاعات موجود در فضای مجازی که به توصیف بیماری‌ها و علائم آن‌ها می‌پردازند باعث شده که این اختلال در میان مردم شایع شود زیرا شما تنها با تایپ کردن یک نام و کلیک برای جستجو اطلاعات بی‌پایانی در مورد بیماری مورد نظر در مقابل خود خواهید دید. این موضوع تا جایی جدی شده که اصطلاح سایبرکندریا برای اضطراب ناشی از جستجوی بیماری در اینترنت ساخته شده است. قابل توجه است که اگر سابقه تحمل اضطراب و ترس شدید را در کارنامه خود دارید، برای این اختلال هم پیش زمینه‌ای مناسب خواهید داشت.

چگونه این بیماری تشخیص داده می‌شود؟

در صورتی که نگرانی یا اضطراب تمام فعالیت‌های روزمره را درگیر کرده و با ایجاد تاثیرات منفی، زندگی را برای شخص مبتلا غیرممکن سازد، اینجاست که این اختلال توسط روانشناسان تشخیص داده خواهد شد. اگر دچار پریشانی و استرس می‌شوید و ترس از مبتلا بودن به بیماری رهایتان نمی‌کند باید با یک روانشناس مناسب صحبت کنید و با شرح وضعیت خود راه‌حل‌های مناسبی برای این مشکل بیابید.

درمان

اکثر مردم بر این باورند که ترس نیازی به درمان ندارد اما باید خدمتتان عرض کنیم که این اختلال سبب می‌شود که فرد نتواند به زندگی عادی برگردد و فعالیت‌های روزمره مثل رفتن به دانشگاه و... برای او غیرممکن شود. برای درمان این اختلال 3 راه وجود دارد که در ادامه با دکترسی به بررسی این سه مورد خواهیم پرداخت.

درمان به طریق مواجهه

در رویکرد مواجهه فرد مبتلا را برای مقابله با ترس‌های درونی‌اش در محیطی که از آن می‌ترسد قرارمی‌دهند اما شرایط را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که به راحتی قادر باشد با استفاده از ابزارهای موجود خود را نجات دهد ولی با ترس‌هایش روبه رو شده و سعی کند از بند آن‌ها رهایی یابد. در این شرایط روانشناس با استفاده از روش‌های مراقبه و آرام‌سازی به کنترل اضطراب و ترس‌های درونی فرد خواهد پرداخت.

رفتار درمانی شناختی(CBT)

در این روش روانشناس ممکن است از مواجهه هم بهره ببرد. این راه درمان در درجه اول به شما کمک می‌کند تا افکار و ترس‌های غیرمنطقی را تشخیص داده و سعی در کنترل آن‌ها داشته باشید.

استفاده از دارو

این مورد هم مانند برخی از بیماری‌هایی که داروی مشخصی برای آن‌ها تولید نشده بوده و معمولا افراد مبتلا به آن داروهایی که برای کنترل افسردگی، اضطراب و استرس به کار می‌روند را مورد مصرف قرار می‌دهند. مصرف این داروها همراه با روش‌های درمانی ذکر شده می‌تواند بسیار موثر واقع شود. داروهایی که معمولا پزشک‌ها استفاده از آن‌‌ها را در این مورد مجاز می‌دانند برای استفاده کوتاه مدت یا گاه به گاه، بتابلاکرها ( به کاهش علائم جسمی اضطراب کمک می کنند.) و بنزودیازپین‌ها ( نوعی داروی آرامبخش است که می تواند به علائم اضطراب کمک کند که می تواند اعتیاد آور باشد ، بنابراین قرار نیست که برای مدت طولانی استفاده شود.) هستند.

کلام آخر:

ترس از بیماری یا نوسوفوبیا می‌تواند زندگی فرد مبتلا به این اختلال را دچار نوسانات و در بیشتر مواقع به طور کامل مختل کند به همین خاطر اگر احساس می‌کنید که در حال جنگیدن و مقابله با این مشکل هستید، حتما با یک روانشناس این مسئله را در میان گذاشته تا هرچه سریع‌تر این اختلال در شما برطرف شود.