حملات پنیک چیست و راه‌های درمان آن چیست؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۲-۲۲ / بازدید : 851 / لایک : 100

حملات پنیک چیست و راه‌های درمان آن چیست؟

حملات پنیک را می‌توان در دسته اختلالات اضطرابی قرار داد، چراکه فرد مبتلا به طور مکرر ترس از وقوع اتفاق‌های ناگوار را تجربه خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد حملات پنیک و راه‌های درمان آن بیشتر برای شما توضیح دهیم،

همچنین این امکان برای شما فراهم است که با نصب اپلیکیشین مشاوره آنلاین دکترسی در مورد این اختلال مشاوره دریافت کنید.

حملات پنیک (وحشت) را بیشتر بشناسیم

علائم اختلال وحشت غالباً از اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و زنان بیش از مردان مبتلا می شوند.

حملات وحشت را می‌توان یک ترس فوق‌العاده شدید دانست که در هنگام وقوع، واکنش‌های بدنی بسیار تندی را به دنبال خواهد داشت. این حملات برای فرد مبتلا می‌تواند بسیار هراس‌آور باشد، همچنین ممکن است در هنگام بروز حمله دچار مشکلاتی از قبیل از دست دادن کنترل و حمله قلبی شود و یا احساس کند که در آستانه مرگ قرار دارد.

بیشتر مردم با توجه به استرس‌هایی که زندگی امروزی به آن‌ها تحمیل می‌کند ممکن است یک یا دو بار دچار حملات وحشت شوند که البته این امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد، اما اگر فرد به طور مکرر و ناگهانی این حملات را تجربه کند و به مدت طولانی قادر به کنترل وضعیت خود نباشد بدون شک مبتلا به اختلال هراس شده و باید درمان شود.

حملات وحشت به خودی خود یک عامل تهدید کننده برای زندگی محسوب نمی‌شوند اما تا حد زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر خواهند گذاشت به همین سبب باید حتما به سراغ درمان این اختلال رفت.

حملات پنیک به طور معمول و بدون هشدار، به طور ناگهانی آغاز می شوند.

آنها می توانند در هر زمان اعتصاب کنند - هنگامی که شما در حال رانندگی با ماشین هستید، در مرکز خرید، به خواب می روید یا در میانه یک جلسه کاری. زمانی هم که حمله به پایان می‌رسد شخص مبتلا احساس فرسودگی و خستگی می‌کند.

ممکن است گاهاً دچار حملات وحشت شوید یا به طور مکرر رخ دهد.

نشانه‌های وقوع حملات پنیک کدام‌اند؟

• ترس از از دست دادن کنترل و یا مرگ
  • احساس عذاب روحی
  • ضربان قلب سریع و تند
  • تنگی تنفس
  • لرز
  • گرگرفتگی
  • گرفتگی در ناحیه شکم
  • درد قفسه سینه
  • تعریق
  • ناراحتی معده
  • سرگیجه، احساس سبکی سر و ضعف
  • بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن
  • احساس غیرواقعی بودن و جدا شدن از همه چیز

علل ایجاد حملات ترس چیست؟

دقیقا مشخص نیست که چه عواملی سبب ایجاد حملات وحشت خواهد شد اما به طور کلی چند علت که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند:

• ژنتیک
  • استرس قوی
  • مزاجی که مستعد استرس باشد و یا مستعد احساسات منفی باشد
  • تغییرات خاصی که در نحوه عملکرد مغز افراد ایجاد می‌شود

به یاد داشته باشید که حملات ترس ممکن است در ابتدا ناگهانی و بدون هشدار رخ دهند اما پس از گذشت زمان فقط در مواقع خاص و شرایط ویژه‌ای ایجاد خواهند شد.

عوارضی که حملات پنیک ایجاد میکند عبارتند از:

• ایجاد هراسهای خاص ، مانند ترس از رانندگی یا ترک خانه
  • پرهیز از موقعیت های اجتماعی
  • مشکلات در محل کار یا مدرسه
  • افسردگی ، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روانپزشکی
  • افزایش خطر خودکشی
  • سومصرف الکل یا مواد دیگر
  • مشکلات مالی
  • برای برخی از افراد ، اختلال وحشت ممکن است شامل آگورافوبیا باشد - اجتناب از مکان ها یا موقعیت هایی که باعث اضطراب شما می شوند زیرا می ترسید در صورت حمله وحشت قادر به فرار یا کمک نباشید. یا ممکن است برای بیرون رفتن از خانه به دیگران اعتماد کنید که در کنار شما باشند.

آیا می‌توان از حملات وحشت جلوگیری کرد؟

به طور کلی می‌توان گفت که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از ایجاد حملات وحشت وجود ندارد، با این حال توجه به توصیه‌های زیر ممکن است برای پیشگیری از حمله مجدد موثر باشد:

• برای جلوگیری از بدتر شدن و یا مکرر شدن حملات، در اسرع وقت درمان را شروع کنید
  • برای جلوگیری از عود کردن بیماری و بدتر شدن علائم آن بهتر است که برنامه درمانی را دنبال کنید
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید زیرا در کنترل میزان اضطراب نقش بسیار پررنگی را ایفا خواهند کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

• اگر دارای علائم وحشت هستید باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید حملات ترس اگرچه خوشایند نبوده اما خطرناک هم نیستند، فراموش نکنید که به تنهایی نمی‌توانید حمله ترس را کنترل کنید به همین خاطر باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • علائم حملات وحشت بسیار شبیه مشکلات جدی سلامتی از قبیل حملات قلبی هستند به همین خاطر با مراجعه به پزشک و ارزیابی علائمی که در فرد مبتلا ظاهر شده‌اند باید هرگونه احتمال ناخوشایند را از خود دور کنید.

درمان حملات پنیک

هدف از درمان، کمک به عملکرد خوب و قابل قبول شخص مبتلا در طول زندگی است، دارودرمانی و گفتگودرمانی دو جزء جدایی ‌ناپذیر در درمان حملات پنیک هستند.

داروهایی که برای کنترل و درمان افسردگی استفاده می‌شوند می‌توانند برای درمان این اختلال هم مفید باشند، این داروها معمولا با پیشگیری موثر از علائم وقوع حمله می‌توانند آن را کنترل کنند و یا در بسیاری موارد شدت بروز علائم را کاهش می‌دهند. توجه داشته باشید که این داروها را تنها باید زیر نظر پزشک مصرف کنید و از مصرف بدون نسخه آن‌ها خودداری کنید.

داروهای خواب‌آور و آرام بخش هم ممکن است برای افراد مبتلا به حملات پنیک بسیار موثر باشند. برای استفاده از این داروها باید به موارد زیر توجه کنید:

• این داروها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند
  • پزشکان معمولا این داروهایی با دوز پایین تجویز می‌کنند که فرد مبتلا هر روز از آن‌ها استفاده کند
  • فراموش نکنید که نباید این داروها به همراه الکل مصرف شوند

گفتار درمانی(درمان رفتار شناختی) به شخص درگیر کمک می‌کند که رفتارهای خود را در هنگام حمله به خوبی درک کرده و بتواند به راحتی آن‌ها را تغییر دهد.

در طول گفتاردرمانی فرد یاد می‌گیرد که:

• عوامل استرس‌زای زندگی مثل رفتارهای دیگران و یا وقایع روزمره را کنترل کند
  • شناخت و جایگزین کردن افکاری که باعث وحشت و اضطراب می‌شوند و احساس درماندگی را کاهش دهد
  • استرس را مدیریت کند و در هنگام بروز علائم، استراحت کند

در ادامه با دکترسی با ما همراه باشید تا چند توصیه که ممکن است برای کاهش تعداد حملات پنیک کاربردی باشند را ذکر کنیم:

• مصرف الکل را متوقف کنید
  • در زمان‌های معین غذا بخورید
  • ورزش را هرگز فراموش نکنید و حتما در برنامه روزانه خود دقایقی را به ورزش اختصاص دهید
  • خوب بخوابید
  • از مصرف کافئین خودداری کنید و بعضی از داروهای خاص که برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند را مصرف نکنید

کلام پایانی

حملات پنیک را می‌توان وحشت و هراس غیرقابل کنترلی در نظر گرفت که در صورت بروز فرد مبتلا را در وضعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد، فراموش نکنید که با درمان به موقع این مشکل قادر به کنترل و یا پیشگیری از وقوع دوباره آن خواهید بود.

رفرنس: