راه درمان افسردگی چیست ؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۷-۱۳ / بازدید : 37 / لایک : 15

افسردگی یک بیماری جدی و رایج است که تاثیر منفی روی احساسات، نحوه تفکر و رفتار افراد می‌گذارد، ولی خوشبختانه قابل درمان است.افسردگی باعث می‌شود، احساسات ناراحت‌کننده داشته باشیم یا علاقه خود را به فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌بریم، از دست بدهیم.این بیماری می‌تواند منجر به بروز مشکلات عاطفی و فیزیکی گوناگون شود و عملکرد فرد در محیط خانه یا کار را مختل کند.بنابراین، درک اهمیت و جدی بودن این بیماری روحی سخت نیست و تصمیم گرفتیم این مطلب را به آن اختصاص دهیم.پس شما عزیزان تا انتها همراه دکترسی باشید تا به سوالات شما در مورد افسردگی پاسخ دهیم.

افسردگی چیست؟

آمار نشان می‌دهند تقریبا 19 میلیون از مردم بزرگسال آمریکا افسردگی عمده دارند. افسردگی که همچنین به اسم اختلال افسردگی عمده شناخته می‌شود، یک اختلال مزاجی است که باعث می‌شود دائما احساس غم کنید یا علاقه خود را به زندگی از دست بدهید.اکثر افراد گاهی احساس افسردگی یا غم می‌کنند که یک واکنش طبیعی نسبت به چالش‌های زندگی یا از دست دادن عزیزان است.

اما زمانی که این غم شدت پیدا می‌کند و احساساتی از جمله درماندگی، ناامیدی و بی ارزش بودن شکل می‌گیرند که چندین روز تا هفته طول می‌کشند و اجازه نمی‌دهند روند عادی زندگی خود را در پیش بگیرید، مشکل از تنها غمگین بودن حادتر است.ممکن است افسردگی بالینی داشته باشید که یک عارضه پزشکی قابل درمان است.

علائم افسردگی

براساس DSM-5 (کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا)، شما زمانی افسرده هستید که 5 یا بیشتر از 5 علائم زیر را به مدت حداقل 2 هفته داشته باشید:

• بیشتر ساعات روز، به ویژه صبح روحیه افسرده‌ای دارید.
  • تقریبا هر روز احساس می‌کنید خسته هستید یا انرژی ندارید.
  • تقریبا هر روز احساس می‌کنید بی‌ارزش یا گناهکار هستید.
  • به سختی می‌توانید تمرکز کنید، جزئیات را به یاد آورید و تصمیم بگیرید.
  • تقریبا هر روز نمی‌توانید بخوابید یا بیش از حد می‌خوابید.
  • تقریبا هر روز به بسیاری از فعالیت‌ها علاقه ندارید یا از آن‌ها لذت نمی‌برید.
  • اغلب در مورد خودکشی یا مرگ فکر می‌کنید (نه فقط ترس از مرگ).
  • احساس اضطراب و کندی می‌کنید.
  • وزن کم یا اضافه کردید.

همچنین ممکن است:

• لذت به زندگی را از دست بدهید.
  • به پرخوری رو بیاورید یا احساس گرسنگی نکنید.
  • درد، سردرد، گرفتگی عضلانی یا مشکلات گوارشی داشته باشید که از بین نروند یا با درمان بهتر نشوند.
  • احساس غم، اضطراب یا پوچی کنید.

این ها  علائم رایجی هستند، ولی تمام افراد افسرده علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند. شدت آن‌ها، دفعات وقوع آن‌ها و مدت زمان طول کشیدنشان می‌تواند متفاوت باشد.این علائم همچنین ممکن است به شکل الگوهایی رخ دهند. به عنوان مثال، افسردگی ممکن است به دلیل تغییر در فصول رخ دهد (عارضه‌ای که قبلا اختلال عاطفی فصلی نام داشت).

گاهی طبیعی است افراد افسرده علائم فیزیکی این بیماری را داشته باشند. این علائم ممکن است شامل درد مفاصل، کمر درد، مشکلات گوارشی، بد خوابیدن و تغییرات در اشتها شود.ممکن است حرکات و گفتار شما نیز آهسته شود. دلیل این اتفاق مواد شیمیایی مربوط به افسردگی در مغز به ویژه سروتونین و نوراپی‌نفرین است که روی خلق‌وخو و همچنین درد تاثیر می‌گذارند.

دلایل بروز افسردگی

روان‌پزشک‌ها هنوز نتوانستند دلایل دقیق بروز افسردگی را تشخیص دهند. آن‌ها فکر می‌کنند علت آن می‌تواند ترکیبی از مسائل گوناگون باشد، از جمله:

• ساختار مغز. افراد افسرده ظاهرا ساختار مغز متفاوت با افراد غیر افسرده دارند.
  • شیمی مغز. مواد شمیایی داخل مغز به اسم پیام‌رسان‌های عصبی روی خلق‌وخوی افراد تاثیر می‌گذارند. زمانی که افسرده هستید، علت آن می‌تواند عملکرد نادرست این مواد شیمیایی باشد.
  • هورمون‌ها. سطوح هورمونی داخل بدن به علت بارداری، مشکلات پس از زایمان، مشکلات تیروئید، یائسگی یا سایر دلایل تغییر می‌کند. نتیجه این اتفاقات می‌تواند بروز علائم افسردگی باشد.
  • ژنتیک. هنوز محققان نتوانستند ژن‌هایی را که مسئول افسردگی هستند، پیدا کنند ولی اگر یکی از خویشاوندان نزدیک شما افسرده باشد، احتمال ابتلای شما به افسردگی نیز بالا می‌رود.

انواع افسردگی

افسردگی چند نوع مختلف دارد؛ از جمله:

• افسردگی عمده تک قطبی
  • اختلال افسردگی پایدار که همچنین دیستایمیا نامیده می‌شود و زمانی است که افسردگی حداقل 2 سال طول می‌کشد.
  • اختلال بی‌نظمی خلقی اخلال‌گرانه، زمانی که کودکان و نوجوانان بسیار بدخلق و خشمگین می‌شوند و گاهی واکنش‌های احساسی بسیار شدیدی دارند که شدت آن از واکنشی طبیعی یک کودک بیشتر است.
  • اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی، زمانی که یک خانم پیش از عادت ماهیانه خود مشکلات شدید مزاجی دارد که شدت آن از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رایج بیشتر است.
  • اختلال خلقی ناشی از سوء مصرف مواد (SIMD)، علائم افسردگی زمان استفاده از یک دارو یا نوشیدن الکل یا پس از توقف آن‌ها بروز پیدا می‌کند.
  • اختلال افسردگی به علت عارضه پزشکی دیگر
  • سایر اختلال‌های افسردگی مانند افسردگی جزئی

راه درمان افسردگی

اگر شما یا فردی که می‌شناسید علائم این بیماری را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند شرایط‌تان را بررسی کند و راهکار درمانی پیشنهاد دهد یا شما را به یک روانکاو معرفی کند.نوع درمانی که پزشک شما پیشنهاد می‌کند بستگی به علائم شما و شدت آن‌ها خواهد داشت. ممکن است به یک یا بیشتر از یکی از راهکارهای درمانی زیر نیاز داشته باشید.

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی (ترکیب با درمان) برای اکثر افراد افسرده موثر هستند. انواع متعددی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد. پیش از پیدا کردن موثرترین دارو، ممکن است مجبور شوید چند داروی مختلف را امتحان کنید.ممکن است نیاز به ترکیب دو دارو داشته باشید یا پزشک‌تان همچنین یک نوع داروی دیگر را تجویز کند تا تاثیرگذاری داروی ضدافسردگی شما بیشتر شود مانند داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای ضد اضطراب، داروهای محرک یا داروهای تثبیت‌کننده خلق و خو.

روان درمانی

زمانی که با یک متخصص سلامت روان به صورت منظم در مورد افسردگی یا سایر مشکلات خود صحبت می‌کنید، به درمان علائم افسردگی می‌توانید کمک کرده باشید.روش‌های مختلفی وجود دارند از جمله رفتار درمانی شناختی (CBT) و گفتار درمانی.

درمان در بیمارستان یا در مراکز درمانی اقامتی

اگر افسردگی شما به اندازه‌ای شدید است که نتوانید از خودتان مراقبت کنید یا ممکن است به خودتان یا سایرین آسیب بزنید، ممکن است به درمان در یک بیمارستان یا مراکز درمانی اقامتی نیاز داشته باشید.

الکتروشوک درمانی (ECT)

در این روش درمانی که هدف آن تحریک مغز است، جریان‌های الکتریکی را از مغز بیمار عبور می‌دهند تا به عملکرد بهتر پیام‌رسان‌های عصبی کمک شود.معولا، بیماران به استفاده از این روش نیاز ندارند، مگر این که داروهای ضدافسردگی جواب ندهند یا بیمار به دلایل سلامتی دیگر نتواند از آن‌ها استفاده کند.

تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه (TMS)

پزشک‌ها معمولا این درمان را زمانی پیشنهاد می‌کنند که داروهای ضدافسردگی نتیجه‌بخش نبودند. در این درمان از یک مولد میدان مغناطیسی یا «سیم‌پیچ» برای فرستادن جریان مغناطیسی به مغز شما استفاده می‌شود تا سلول‌های عصبی مسئول تنظیم خلق‌وخو تحریک شوند.

سخن آخر

روزانه در جهان اطراف ما مسائل مختلفی ممکن است رخ دهد که ما نیز تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیریم. اتفاق‌هایی مانند فوت عزیزان، شکست‌های مالی، طلاق، جدایی والدین یا حتی خارج شدن از یک رابطه می‌توانند احساسات ما را شدیدا جریحه‌دار کنند و گاهی حتی منجر به افسردگی شوند.با توجه به این که افسردگی یک اختلال روحی بسیار جدی است، سعی کردیم با این مطلب  به پرسش‌های مهم ومربوط به آن ها پاسخ دهیم.با این حال، اگر نیاز به توضیح بیشتر است یا سوالی دارید، می‌توانید اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی را نصب کنید.