راه‌های مقابله با کبد چرب

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۹-۱۷ / بازدید : 146 / لایک : 15

کبد چرب یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی بوده که امروزه بشر با توجه به رژیم غذایی که در پیش گرفته با آن دست و پنجه نرم می‌کند. به یاد داشته باشید که کبد بزرگ‌ترین اندام درون بدن شما است و با انجام فرآیندهای حیاتی بدن به حفظ سلامتی کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. درمان کبد چرب به کسانی که مبتلا به این بیماری هستند کمک می‌کند تا بتوانند دوباره سلامتی را به زندگی خود بازگردانند. با نصب اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی با راه‌های جلوگیری از کبد چرب بیشتر آشنا خواهیم شد، همچنین برای کسانی که مبتلا به این عارضه هستند راه درمان کبد چرب را توضیح خواهیم داد.

بیماری کبد چرب چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد کبد بزرگ‌ترین اندام درون بدن بوده که فعالیت‌های مهمی از قبیل هضم غذا، ذخیره انرژی و دفع سموم را مدیریت می‌کند، زمانی که چربی درون این اندام مهم انباشته شود اصطلاحا گفته خواهد شد که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب شده و باید برای درمان اقدام کند.

به طور کلی این بیماری دو نوع دارد:

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

این نوع از کبد چرب معمولا بر اثر انباشته شدن چربی ایجاد خواهد شد و ربطی به مصرف الکل ندارد. کبد چرب غیر الکلی خود به دو گروه تقسیم می‌شود.

نوع اول کبد چرب ساده است که در آن چربی به مقدار بسیار زیادی درون کبد انباشته خواهد شد اما در حالت کلی باعث آسیب به بافت‌ها و همچنین التهاب نخواهد شد، این نوع از کبد چرب چندان خطرناک نبوده و عوارض جدی به دنبال نخواهد داشت.

نوع دوم استئوهپاتیت غیرالکلی NASH بوده که در آن کبد دچار التهاب و آسیب می‌شود، به خاطر داشته باشید که التهاب و آسیب کبدی می‌تواند سبب بروز فیبروز شود، همچنین باید در این مورد بسیار هوشیار بود چراکه استئوهپاتیت پیش‌زمینه سرطان و سیروز کبدی است.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی معمولا به علت مصرف بیش از حد الکل به وجود خواهد آمد، به طور معمول کبد شما بیشتر الکلی که می‌نوشید را تجزیه کرده و از بدن خارج می‌کند اما مواد مضری که در طی تجزیه تولید خواهند شد می‌توانند به کبد آسیب‌ جدی وارد کرده، التهاب ایجاد کنند و سیستم دفاعی طبیعی بدن شما را ضعیف کنند بنابراین هرچه بیشتر الکل بنوشید، بیشتر هم به کبد خود آسیب وارد خواهید کرد. کبد چرب الکلی در مراحل بعدی ممکن است سبب بروز سیروز و هپاتیت الکلی شود در نتیجه درمان کبد چرب در مراحل ابتدایی این بیماری می‌تواند از پیش آمدهای ناگوار بعدی جلوگیری کند.

چه کسانی در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند؟

محققان بر این عقیده‌اند که شیوع این بیماری در برخی از افراد بیشتر از سایرین است.

• افرادی که دیابت نوع 2 یا پیش دیابت دارند.

• افراد مبتلا به چاقی

• افراد میانسال یا مسن

• افراد دارای چربی خون بالا

• افرادی که فشار خون بالایی دارند

• افرادی که داروهای کورتیکواستروئید و برخی داروهای سرطانی مصرف می‌کنند.

• افراد مبتلا به اختلالات متابولیکی از جمله سندروم متابولیک.

• افرادی که کاهش وزن سریعی را تجربه می‌کنند.

• افرادی که عفونت‌های خاصی مثل هپاتیت C دارند.

• افرادی که در معرض برخی سموم قرار می‌گیرند.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

NAFLD و بیماری کبد چرب الکلی معمولاً بیماری های خاموش و بدون علائم هستند. احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم خود میتواند از علائم آن باشد.

راه جلوگیری از کبد چرب چیست؟

شناخت راه جلوگیری از کبد چرب برای کسانی که ریسک ابتلا به این بیماری در آن‌ها بالا است باعث خواهد شد که بتوانند از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کنند. در ادامه با دکترسی، 3 روش برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد خواهیم کرد.

1.یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

یک رژیم غذایی گیاهی و مناسب انتخاب کنید که نمک و قند را محدود کنید سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد. به یاد داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متوازن می‌تواند ضامن سلامتی شما بوده و از ابتلا به کبد چرب و سایر بیماری‌ها جلوگیری کند.

2.وزن متعادل داشته باشید

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، تعداد کالری روزانه خود را کاهش دهید و بیشتر ورزش کنید و اگر وزن مناسبی دارید با انتخاب رژیم غذایی مناسب و ورزش برای حفظ آن تلاش کنید.

3.ورزش کنید

ورزش کردن را باید در برنامه زندگی خود قرار دهید. سعی کنید که با تنظیم برنامه‌ای منظم در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید و اگر نمی‌توانید به طور مرتب این کار را انجام دهید، حتما مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

راه درمان کبد چرب چیست؟

به طور کلی در رابطه با راه درمان کبد چرب می‌‌توان گفت که هیچ گونه درمان خاصی برای کبد چرب وجود ندارد، بیشتر محققان به دنبال کشف این موضوع هستند که آیا داروهایی که برای درمان دیابت استفاده می‌شوند و یا ویتامین E می‌تواند منجر به درمان کبد چرب شوند یا خیر. پزشکان، کاهش وزن را برای NAFLD توصیه می‌کنند، کاهش وزن باعث کاهش چربی در کبد، التهاب و فیبروز خواهد شد، اگر پزشک شما تشخیص داد که داروی خاصی باعث بروز این بیماری می‌شود، باید مصرف آن را متوقف کنید، دقت داشته باشید که برای قطع دارو باید اقدامات لازم را انجام دهید ممکن است لازم باشدکه پزشک داروی جایگزینی برای شما تجویز کند. پزشکان برای درمان کبد چرب الکلی به بیماران توصیه می‌کنند که باید حتما مصرف الکل را به طور کامل قطع کنند برای قطع کردن مصرف الکل نیاز به یک درمان‌گر در افراد مبتلا احساس می‌شود زیرا این فرآیند برای کسانی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند بسیار سخت خواهد بود. کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی(استئوهپاتیت الکلی) می‌توانند منجر به بروز سیروز شوند، خوشبختانه پزشکان قادر به درمان این بیماری با استفاده از داروها, جراحی و سایر اقدامات پزشکی هستند اما زمانی که سیروز باعث نارسایی کبدی شود مطمئنا نیاز به پیوند کبد در افراد ایجاد خواد شد.

سخن آخر:

درمان کبد چرب می‌تواند برای آن دسته از افراد که مبتلا به این بیماری هستند بسیار مهم و کاربردی عمل کند زیرا این بیماری در مراحل بعدی ممکن است منجر به اتفاقات ناگواری برای مبتلایان شود. با توجه به مطالب گفته شده راه درمان کبد چرب چندان قطعی و واضح نیست به همین خاطر همیشه در این زمینه پیشگیری بهتر از درمان بوده و برای جلوگیری از کبد چرب باید رژیم غذایی سالم و ورزش را در سرلوحه زندگی خود قرار داد.