زگیل تناسلی چیست و راه های درمان آن

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۹-۱۶ / بازدید : 156 / لایک : 15

سلامت انسان تنها به فیزیک او محدود نمی‌شود، بلکه باید به سلامت روحی و جنسی خود نیز دقت کند. در واقع سلامت جنسی تا حد زیادی تضمین‌کننده آرامش روحی یک فرد است و در روابط او و رضایت شریک زندگی‌اش تاثیر فراوانی می‌گذارد. یکی از بیماری‌هایی که بسیار شایع شده است و شاید افراد به دلیل خجالت کشیدن به پزشک مراجعه نکنند، زگیل تناسلی است. بنابراین، در این مطلب تصمیم گرفتیم به تمام سوالات احتمالی عزیزان در مورد آن پاسخ دهیم و از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه دکترسی باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

علت بروز زگیل‌ها ویروس‌ها هستند و می‌توانند در هر بخشی از بدن ظاهر شوند. زگیل‌های نواحی تناسلی به علت فعالیت ویروس پاپیلوم انسانی که به اسم HPV شناخته می‌شود، شکل می‌گیرند و به آسانی از طریق تماس جنسی به فرد دیگری انتقال می‌یابند. عفونت HPV شایعترین بیماری مقاربتی (STD) در آمریکای شمالی است. شکل‌های خاصی از این ویروس می‌تواند باعث سرطان واژن، دهانه رحم، مقعد، واژن و آلت مردی شود. به ادعای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آمریکا، حداقل 50 درصد مردان و زنان از نظر جنسی فعال در قسمتی از زندگی خود مبتلا به عفونت HPV می‌شوند. افراد پس از ابتلا به ویروس عامل بیماری زگیل تناسلی ممکن است 1 تا 3 ماه (و در بعضی موارد طولانی‌تر) طول بکشد تا این زگیل را روی اندام تناسلی خود مشاهده کنند. برخی افراد با آن که مبتلا به ویروس HPV می‌شوند، ولی هرگز زگیل روی بدن آن‌ها شکل نمی‌گیرد.

زگیلهای تناسلی چه شکلی هستند؟

زگیل‌های تناسلی مانند زایده‌های صورتی یا قرمزی هستند که داخل یا اطراف اندام جنسی رشد می‌کنند. زگیل‌ها ممکن است شبیه به بخش‌های کوچک یک گل‌کلم به نظر برسند یا ممکن است آنقدر کوچک باشند که به سختی دیده شوند. آن‌ها اغلب در دسته‌های 3 یا 4 تایی دیده می‌شوند و ممکن است رشد کنند و سریعا پخش شوند. این زگیل‌ها معمولا دردناک نیستند، گرچه ممکن است باعث درد خفیف، خونریزی و خارش شوند.

علائم زگیل تناسلی

HPV مانند بسیاری از بیماری‌های آمیزشی، علائمی که همیشه آشکار باشند ندارد. اما زمانی که این علائم رخ دهند، زگیل‌ها ممکن است اطراف ناحیه تناسلی دیده شوند. زگیل‌ها در خانم‌ها می‌توانند بیرون یا داخل واژن، روی گردن رحم (سوراخ رحم) یا اطراف سوراخ مقعد شکل گیرند. در مردان، زگیل‌ها ممکن است نوک آلت جنسی، تنه آلت تناسلی، روی پوست بیضه یا اطراف سوراخ مقعد دیده شوند. زگیل‌های تناسلی همچنین  اگر فرد آمیزش جنسی دهانی با یک فرد مبتلا انجام دهد، می‌توانند در دهان یا گلوی او شکل گیرند. چون هیچ‌ راهی وجود ندارد که بتوان پیش‌بینی کرد زگیل‌ها رشد خواهند کرد یا ناپدید می‌شوند، افراد مبتلا باید به پزشک مراجعه کنند و اگر لازم است درمان شوند.

آزمایش زگیل تناسلی

پزشک ممکن است برای تشخیص این بیماری یا سایر بیماری‌های آمیزشی آزمایش‌های زیر را انجام دهد:

• بررسی اندام تناسلی و دیدن زگیل‌های تناسلی احتمالی که رشد کردند.

• استفاده از یک محلول اسید استیک ضعیف (سرکه) برای تشخیص زگیل‌هایی که دیده نمی‌شوند.

• بررسی کامل گردن رحم و تست پاپ اسمیر (در خانم‌ها)

• یک تست تخصصی برای HPV با خطر بالا (خطر پایین نباید مورد تست قرار بگیرد) که شیوه انجام آن مشابه با پاپ اسمیر است.

• نمونه‌برداری از بافت گردن رحم (در صورت نتیجه غیرعادی تست پاپ اسمیر) برای این اطمینان که هیچ سلول غیر طبیعی وجود ندارد که باعث ایجاد سرطان گردن رحم مرتبط با HPV شود. نمونه‌برداری به شکل برداشتن قسمت کوچکی از بافت گردن رحم و بررسی آن زیر یک میکروسکوپ انجام می‌شود.

• بررسی رکتوم

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم انسانی باعث بروز این بیماری می‌شود. بیش از 40 سویه از ویروس HPV وجود دارد که روی ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارند. زگیل‌های تناسلی تقریبا همیشه از طریق تماس جنسی انتقال داده می‌شوند. برای این که عفونت را به شریک جنسی خود انتقال دهید، حتما نباید زگیل شما قابل مشاهده باشد.

راه‌های درمان زگیل تناسلی

متاسفانه، هیچ درمانی نمی‌تواند ویروس HPV عامل زگیل‌های تناسلی را بکشد. پزشک شما می‌تواند زگیل‌ها را با لیزر درمانی، منجمد کردن یا استفاده از مواد شیمیایی بردارد. بعضی روش‌های درمانی تجویزی به افراد اجازه می‌دهند در خانه درمان را انجام دهند. با این حال، احتمال وقوع مجدد این بیماری همچنان وجود دارد. ممکن است مجبور شوید برای درمان بیشتر به پیش پزشک برگردید. درضمن اگر زگیل تناسلی دارید منطقه را تا حد ممکن خشک نگه دارید و لباس زیر کاملا نخی بپوشید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

بهترین راه پیشگیری از عفونت به ویروس پاپیلوم انسانی و زگیل‌های تناسلی خودداری از رابطه جنسی یا محدود کردن تماس جنسی با یک فرد سالم است. اگر تنوع جنسی بالایی دارید، استفاده از کاندوم ممکن است تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد ولی راه‌حل 100 درصد موثر نیست، چون روی تمام آلت تناسلی یا نواحی اطراف را نمی‌پوشاند. سه واکسن برای محافظت از ویروس پاپیلوم انسانی تایید شده است. واکسن گارداسیل جلوی ابتلا به عفونت ناشی از 4 سویه ویروس HPV را می‌گیرد و در مقابل زگیل‌های تناسلی متوسط‌ترین قدرت جلوگیری را دارد. 2 تا از این 3 سویه یعنی HPV-16 و HPV-18، مسئول بروز 70 درصد سرطان‌های گردن رحم هستند. 2 سویه دیگر که واکسن با آن‌ها مقابله می‌کند یعنی HPV-6 و HPV-11 باعث بروز 90 درصد زگیل‌های تناسلی می‌شوند. این واکسن برای زنان و مردان 9 تا 45 ساله تایید شده است. گارداسیل -9 در پیشگیری از بیماری‌هایی که به علت 4 نوع سویه HPV (6، 11، 16 و 18) بروز پیدا می‌کنند، تاثیری در حد گارداسیل دارد. این واکسن همچنین از فرد در مقابل 5 سویه دیگر ویروس پاپیلوم انسانی (31، 33، 45، 52 و 58) و همچنین از خانم‌ها در برابر سرطان گردن رحم، واژن و مهبل و مقعد در زنان و مردان و همچنین زگیلهای تناسلی، مراقبت می‌کند واکسن دیگر یعنی سرواریکس تنها برای زنان است و همچنین از آن‌ها در برابر دو سویه HPV-16 و HPV-18 مراقبت می‌کند. این واکسن‌ها عارضه‌هایی که از قبل وجود دارند، درمان نمی‌کنند.

کلام آخر:

متاسفانه بسیاری از افراد پس از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی به دلایل مختلف سعی می‌کنند از رفتن به پزشک خودداری کنند. از طرف دیگر، سطح آگاهی افراد از انواع این بیماری‌ها مانند زگیل تناسلی، بسیار کم است و همین بی‌توجهی باعث می‌شود آن را به شریک زندگی خود نیز انتقال دهند. با نوشتن مطلب بالا سعی کردیم در مورد این بیماری اطلاعات مفیدی در اختیار عزیزان قرار دهیم. با این حال، اگر نیاز به توضیح بیشتر است یا سوالی دارید، می‌توانید اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکتر سی را نصب کنید.