سنگ لوزه چیست و درمان آن چگونه است؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۰-۳۰ / بازدید : 72 / لایک : 15

لوزه‌ها در کمک به حفظ امنیت بدن نقش دارند اما گاهی بیشتر از این‌که کمک کنند، مشکل‌ساز می‌شوند. ایجاد سنگ در غدد اطراف گلو، یکی از بیماری‌هایی است که کارایی لوزه را مختل می‌کند و گاهی هیچ علامت خاصی از خود نشان نمی‌دهد. فرآیند ایجاد سنگ در لوزه قابل پیشگیری است و باید نکات ساده‌ای مانند مسواک زدن منظم و توجه به بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. همراهان عزیز وب‌سایت دکترسی، در این مطلب از مجله سلامت در ارتباط با بیماری سنگ لوزه صحبت می‌کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه، اجساد به جا مانده از باکتری‌ها، تکه‌های کوچک سخت و گاهی دردناک است که در گوشه لوزه‌ها گیر کرده و همان‌جا جمع می‌شوند. مکان قرارگیری لوزه‌ها، در پشت گلو است و ساختاری شبیه غده دارند. در هر دو طرف گلو، یک لوزه وجود دارد. این غدد دارای بافتی از جنس لنفوسیت‌ها هستند که وظیفه جلوگیری از عفونت و مبارزه با باکتری‌ها را بر عهده دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که لوزه‌ها در حفظ ایمنی بدن به سیستم دفاعی کمک می‌کنند و به صورت خودکار، باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که از طریق گلو وارد بدن می‌شوند به دام بیاندازند؛ به این ترتیب، از ابتلای افراد به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌شود. اما این غدد در بدن همه ما کارایی درستی ندارند و گاهی بیشتر از این ‌که کمک‌کننده باشند، مشکل درست می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که مجبور به برداشتن لوزه‌هایشان می‌شوند بیش از بقیه مردم در معرض عفونت‌های ویروسی و باکتریایی قرار دارند. در قسمت بعدی با دلایل ایجاد سنگ در لوزه آشنا می‌شویم.

دلایل ایجاد سنگ لوزه

لوزه‌ها، بافتی تو در تو و پر پیچ دارند که باکتری‌ها و سایر تکه‌های کوچک باقی‌مانده از مواردی مانند سلول‌های مرده و مخاط در آن به دام می‌افتند. وقتی مقادیر این تکه‌ها زیاد شود، به تدریج به هم متصل می‌شوند. سنگ و تکه‌های آهکی در لوزه هنگامی تشکیل می‌شود که این بقایای به هم متصل شده به صورت سخت یا آهکی در می‌آیند. افرادی که التهاب طولانی مدت لوزه دارند، بیشتر در معرض ایجاد سنگ در لوزه هستند. معمولا، اندازه سنگ در لوزه‌ها کوچک است و مواردی که اندازه آن درشت باشند چندان شایع نیست.

علائم سنگ لوزه

وجود سنگ در غدد لوزه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در بعضی موارد حتی با وجود درشت بودن سنگ، تنها در اشعه ایکس یا سی تی اسکن قابل تشخیص است. اما به طور کلی علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده تشکیل سنگ در لوزه و غدد اطراف گلو باشند:

• بوی بد دهان

علامت اصلی این بیماری، بوی بد دهان یا هالیتوز است که با عفونت لوزه همراه است. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، 75 درصد از افرادی که مقدار غیر معمولی از ترکیبات گوگردی در تنفس خود دارند، احتمالا به بیماری سنگ‌لوزه هم مبتلا هستند.

• گلو درد

وجود سنگ در لوزه باعث ایجاد التهاب در این ناحیه می‌شود و گلو درد را به همراه دارد.

• سرفه

همچنین، سنگ‌لوزه گلوی شما را تحریک کرده و باعث سرفه‌های پیاپی می‌شود.

• بقایای سفید

سنگ‌لوزه در پشت گلو به صورت یک توده متراکم از مواد جامد سفید رنگ به نظر می‌رسد.

• مشکل در بلعیدن

بسته به اندازه سنگ موجود در غدد اطراف گلو، بلعیدن غذا یا نوشیدن مایعات ممکن است دردناک باشد.

• گوش درد

به دلیل وجود مسیرهای مشترک عصبی بین گلو و گوش، وجود سنگ در غدد اطراف گلو باعث ایجاد درد گوش و نواحی اطراف آن می‌شود.

• تورم لوزه

بقایای سفت و آهکی در داخل لوزه، باعث التهاب و عفونت این غدد می‌شود و تورم لوزه را به همراه دارد.

تشخیص سنگ لوزه

این سنگ‌ها به کمک معاینات فیزیکی پزشک قابل تشخیص هستند؛ در صورتی که در قسمت‌های داخلی‌تر لوزه پنهان شده باشند، باید حتما آزمایش‌های عکس و تصویربرداری مانند MRI یا CT اسکن انجام شود.

درمان سنگ لوزه و برداشتن آن

در بسیاری از موارد، سنگ‌لوزه نیازمند درمان خاصی نیست؛ چون علائم دائمی ندارد. اگر برای درمان سنگ‌لوزه نیاز به اقدامات جدی‌تری باشد، این درمان‌ها بسته به اندازه و علائم خفیف یا شدید سنگ‌ها متفاوت هستند.

به طور کلی راه‌های درمان این بیماری عبارتند از:

• آنتی بیوتیک‌: این داروها در از بین بردن باکتری‌ها موثر هستند اما عوارض جانبی هم دارند.

• عمل جراحی برای برداشتن لوزه: برای برطرف کردن علائم دائمی سنگ‌لوزه مانند درد شدید، التهاب، ناتوانی در بلع یا نوشیدن غذا و آب از دلایلی هستند که ممکن است پزشک شما تشخیص دهد باید لوزه‌هایتان را بردارید.

• کریپتولیز: در این روش، اشعه لیزر به سطح غدد اطراف گلو تابانده می‌شود تا سطح لوزه زخمی شده و از تراکم بیشتر سنگ در این ناحیه جلوگیری شود.

• درمان‌های خانگی: غرغره آب نمک، التهاب لوزه را از بین می‌برد و به تسکین درد این ناحیه کمک می‌کند.

عوارض و پیشگیری از سنگ لوزه

در این بخش به توضیح عوارض و روش‌های پیشگیری از این بیماری می‌پردازیم.

عوارض

سنگ‌های درشت باعث تورم غدد اطراف گلو می‌شوند و همین مسئله، در هنگام بلعیدن غذا باعث ایجاد درد و التهاب می‌شود. همچنین، سنگ‌لوزه عفونت گلو را به همراه دارد.

عادت‌های خوب بهداشتی در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر هستند؛ مانند

• مسواک زدن مرتبی دندان‌ها

• استفاده از نخ دندان برای از بین بردن باکتری‌ها

• غرغره دهان‌شویه

• غرغره آب بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از تجمع ذرات کوچک غذا در گلو

سخن آخر:

همراهان عزیز، در این مطلب از مجله سلامت دکترسی به توضیح بیماری سنگ لوزه پرداختیم. همچنین نکاتی در مورد نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان آن ارائه کردیم. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، وجود سنگ در لوزه ممکن است علائم مشخصی نداشته باشد اما در صورت داشتن چند مورد از موارد ذکرشده، برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. حتما نکات مربوط به پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرید. همچنین، شما دوستان می‌توانید با نصب اپلیکیشن مشاوره دکترسی به آخرین و به‌روزترین مقالات مجله سلامت وب‌سایت دکترسی دسترسی داشته باشید.