عفونت ادراری بزرگسالان

تاریخ : ۱۴۰۰-۰۱-۲۸ / بازدید : 387 / لایک : 200

عفونت ادراری بزرگسالان

همراهان گرامی، عفونت ادراری بزرگسالان (UTI)، از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است. این مشکل، به واسطه وجود برخی از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها بروز می‌کند. بخش‌های مختلف دستگاه دفع ادرار از قبیل، کلیه‌ها، مثانه، لوله حالب یا مجرای ادرار در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. مطالعات نشان داده‌اند، خانم‌ها‌ به مراتب بیش‌تر از آقایان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

براساس ارزیابی متخصصان ، هر فرد ممکن است در طول دوران زندگی، یک تا دو بار به این بیماری دچار شود. البته، برخی خانم‌ها در طول حیات خود به طور مکرر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم، برای آشنایی با علائم و نشانه‌های این بیماری و روش درمان آن با دکترسی همراه شوید.

علائم عفونت ادراری بزرگسالان

از شایع‌ترین علائم عفونت ادراری بزرگسالان می‌توان موارد زیر را نام برد:

• احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار همراه با دفع مقدار اندک مایعات
  • کدر شدن یا وجود خون در ادرار
  • بوی عجیب و نامتعارف ادرار
  • احساس خستگی مفرط
  • تب یا لرز
  • احساس درد و فشار در ناحیه کمر یا زیر شکم

نکته

وجود تب و لرز، نشانه آن است که عفونت به کلیه‌ها رسیده و آن‌ها را هم درگیر کرده است. در صورت مشاهده هر یک از علائم یاد شده، بهتر است، پس از نصب اپلیکیشن دکترسی، از این طریق با بهترین پزشکان و متخصصان ایران تماس گرفته و مشورت کنید.

انواع عفونت ادرار در بزرگسالان

همان طور که پیش از این هم گفته شد، این بیماری ممکن است در بخش‌های مختلف دستگاه دفع ادرار نظیر کلیه‌ها، مثانه، میزنای یا مجرای ادرار بروز کند. به این ترتیب، انواع عفونت ادرار بسته به محل به وجود آمدن آن عبارتند از:

• عفونت مثانه یا سیستیت (Cystitis)

عفونت مثانه با تکرر ادرار و سوزش همراه است.

این نوع عفونت، می‌تواند با احساس درد در ناحیه زیر شکم، کدر شدن یا وجود خون در ادرار توأم باشد.

• عفونت کلیه یا پیلونفریت (Pyelonephritis)

عفونت کلیه موجب پدیدار شدن علائمی نظیر تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و احساس درد در بخش‌های فوقانی کمر یا پهلوها می‌شود.

• عفونت مجرای ادرار (urethra)

عفونت مجرای ادرار ممکن است با ترشح و سوزش توأم باشد.

دلایل عفونت ادرار

• از اصلی‌ترین دلایل عفونت ادراری در بزرگسالان، می‌توان به ورود باکتری به دستگاه دفع ادرار و تجمع آن اشاره کرد.به دلیل تفاوت در ساختار بیولوژیک و کوتاه بودن مجرای پیشاب، احتمال ورود باکتری به مثانه زنان به مراتب بیش‌تر از مردان است.مجرای ادرار خانم‌ها نزدیک مقعد قرار دارد. بنابراین، باکتری‌های موجود در روده بزرگ از قبیل، E. coli به سادگی می‌توانند از مقعد به مجرای ادرار انتقال یابند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند، پس از دفع، خانم‌ها خود را از سمت جلو به عقب خشک کنند.

لازم است بدانید، باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در طول مجاری حرکت کنند. به این ترتیب، اگر عفونت مجرای ادرار را درمان نکنید، ممکن است کلیه‌ها و مثانه شما هم آلوده و عفونی شوند. از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• رابطه جنسی:

این امر می‌تواند در انتقال باکتری‌ها و میکروب‌ها از واژن به مجرای ادرار موثر باشد. در اغلب موارد، بدن انسان می‌تواند باکتری‌‌های مولد عفونت و بیماری را دفع کند. با این حال، تعدادی از آن‌ها ممکن است در بدن فرد باقی مانده و موجب ایجاد عفونت شوند.

• دیابت:

ابتلا به دیابت، سیستم ایمنی بدن و توانایی مقابله با عفونت را تضعیف می‌کند.

• تغییرات هورمونی

•  گرفتگی بافت‌های گوناگون یا بیماری ام‌اس (MS)

• سنگ کلیه

• سکته مغزی

• آسیب نخاعی

روش تشخیص عفونت ادرار

تشخیص عفونت ادرار، از طریق سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، اسکن ام.آر.آی و آزمایش ادرار امکان‌پذیر است.

اگر مشکوک به عفونت ادرار هستید، لازم است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشکان و متخصصان دکترسی به صورت شبانه‌روزی برای ارائه مشاوره‌های مورد نیاز آمادگی دارند.

روش درمان عفونت ادرار

• استفاده از آنتی‌بیوتیک از رایج‌ترین روش‌های درمان عفونت ادرار به حساب می‌آید. به خاطر داشته باشید، استفاده از دارو، حتما باید تحت نظر پزشک و با تجویز وی انجام گیرد. بسیاری از افراد، با مشاهده نخستین علائم بهبود بیماری، مصرف دارو را قطع می‌کنند. دستیابی به سلامت کامل، مستلزم رعایت کلیه نکات بهداشتی و کامل کردن دوره درمان است. استفاده از داروهای تسکین دهنده و تشک برقی می‌تواند در کاهش درد موثر باشد.
  • آب کرن بری (Cranberry)، از جمله نوشیدنی‌هایی است که برای پیشگیری یا درمان عفونت ادرار تجویز می‌شود. کرن بری، حاوی مقادیر قابل توجهی تانن (Tannin) است. این ماده، از چسبیدن باکتری E. coli به دیواره‌های مثانه جلوگیری می‌کند. این امر، در کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادرار یا درمان آن موثر است.

روش پیشگیری از عفونت ادرار

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ادرار لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

• به محض احساس نیاز به دفع، مثانه خود را خالی کنید.
  • در دستشویی، به اندازه کافی صبر کنید تا از خالی شدن مثانه اطمینان یابید.
  • پس از دفع ادرار، خود را از سمت جلو به عقب خشک کنید.
  • روزانه، حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • تا جای ممکن، برای استحمام از وان استفاده نکنید.
  • از مصرف شوینده‌های غیر طبیعی و دوش‌های واژینال اجتناب کنید. اغلب این محصولات، حاوی مواد شیمیایی و معطر بوده و موجب بروز حساسیت می‌شوند.
  • قبل از برقراری رابطه جنسی، دستگاه تناسلی خود را تمیز کنید.
  • پس از برقراری رابطه جنسی، مثانه خود را خالی کنید. انجام این کار، به شما کمک می‌کند تا باکتری‌های احتمالی را دفع کنید.
  • برای جلوگیری از بارداری، تا جای ممکن از دیافراگم، مواد اسپرم‌کش و کاندوم‌های غیرروغنی اجتناب کنید. استفاده از این محصولات، محیط مناسبی را برای رشد باکتری ایجاد می‌کند.
  • با پوشیدن لباس زیر نخی و تعویض منظم آن، ناحیه تناسلی خود را خشک نگه‌دارید.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ و نایلونی اجتناب کنید. پوشیدن این نوع لباس‌ها، احتمال تجمع رطوبت و باکتری را افزایش داده و محیط مناسبی برای رشد آن‌ها فراهم می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری بزرگسالان، لازم است سبک زندگی خود را تغییر داده و نکات بهداشتی را رعایت کنید. با انجام تمرینات ورزشی، نوشیدن مقادیر قابل توجهی آب و استفاده از رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم، لازم است به پزشک مراجعه کنید. برای بهره‌مند شدن از نظرات بهترین متخصصان ایران، کافی است اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید. به این ترتیب، به صورت آنلاین می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید.

رفرنس: