مالیخولیا و علائم آن چیست؟

تاریخ : ۱۴۰۰-۰۲-۲۰ / بازدید : 753 / لایک : 400

مالیخولیا و علائم آن چیست؟

افسردگی یکی از مشکلات روحی است که فرد را شدیدا درگیر می‌کند. دنیایی که فرد داخل آن غرق می‌شود شبیه به محیطی است که تصور می‌کند دیگران صدای او را در آن نمی‌شوند.

مالیخولیا یا سودازدگی یکی از انواع افسردگی است که در این مطلب می‌خواهیم آن را به همراه علائمی که دارد بررسی کنیم. پس مانند همیشه تا انتها همراه دکترسی باشید.

افسردگی مالیخولیا چیست؟

مالیخولیا شکلی از اختلال افسردگی عمده (MDD) به شمار می‌رود که نشانه‌های آن افسردگی شدید است. گرچه این نوع افسردگی قبلا یک اختلال مجزا در نظر گرفته می‌شد، اما انجمن روانشناسی آمریکا (APA) دیگر آن را یک بیماری روحی و روان جداگانه معرفی نمی‌کند. بلکه، مالیخولیا حالا زیر دسته اختلال افسردگی عمده محسوب می‌شود. MDD یک عارضه جدی سلامت روان است که مشخصاتی مانند احساس شدید و دائمی غم و ناامیدی دارد.

این اختلال می‌تواند روی جوانب مختلف زندگی فرد از جمله کار، روابط فردی و تحصیل تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است روی روحیه، رفتار و انواع عملکردهای بدن مانند اشتها و خواب تاثیر بگذارد.

افراد مبتلا به MDD اغلب علاقه خود را به انجام فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت می‌بردند از دست می‌دهند و به سختی می‌توانند روز خود را به پایان برسانند.

آن‌ها همچنین ممکن است گاهی احساس کنند زندگی ارزش زیستن ندارد.

شدت و نوع علائم مالیخولیا در افراد مختلف، متفاوت است. برخی افراد علائم رایج MDD را تجربه می‌کند، در حالی که علائم سایرین بیشتر است مانند سودازدگی و روان‌گسیختگی کاتاتونی .

اکثر علائم می‌توانند با روش‌های درمانی مانند مصرف دارو یا گفتار درمانی، درمان شوند.

علائم مالیخولیا

افرادی که مبتلا به افسردگی مالیخولیا هستند، ممکن است علائم MDD را تجربه کنند، از جمله:

• احساس غم شدید به مدت طولانی و در تمام اوقات
  • علاقه نداشتن به انجام فعالیت‌هایی که قبلا لذت‌بخش بودند.
  • نداشتن انرژی یا احساس خستگی
  • احساس اضطراب یا بی‌قراری
  • بیش از حد خوردن یا نخوردن
  • تجربه تغییرات در حرکت بدن (به عنوان مثال، تکان دادن آهسته پا، در حالی که قبلا این کار را نمی‌کردند.)
  • قدرت پایین در تمرکز، تصمیم‌گیری و به یادآوری مسائل
  • صحبت در مورد مرگ یا خودکشی یا فکر به آن
  • تلاش برای خودکشی

افراد مبتلا به این بیماری همچنین ممکن است ویژگی‌های سودازدگی MDD را تجربه کنند که شامل موارد زیر می‌شوند:

• از دست دادن کامل لذت یا لذت نبردن از اکثر فعالیت‌های روزمره
  • نشان ندادن واکنش به اخبار یا مناسبت‌های مثبت
  • احساس شدید ناامیدی یا بی‌ارزشی
  • به هم‌ ریختن عادات خواب
  • احساس دائمی گناه بیش از حد یا گناه نادرست
  • داشتن علائم MDD که در صبح بدتر باشند.

علائم مالیخولیا به احتمال خیلی زیاد در افرادی دیده می‌شود که به دفعات علائم شدید MDD را تجربه می‌کنند.

تشخیص افسردگی مالیخولیا

انجمن روانشناسی آمریکا همانطور که اشاره کردیم این نوع افسردگی را نوعی از MDD معرفی می‌کند. زمانی که فردی علائم مالیخولیا و افسردگی را نشان دهد، تشخیص بیماری او «اختلال افسردگی عمده با ویژگی‌های سودازدگی» است.

یک پزشک برای چنین تشخیصی معمولا تعدادی از سوالات زیر را از فرد می‌پرسد:

• آیا بیدار شدن در صبح و بیرون آمدن از تخت‌خواب برایتان مشکل است؟
  • آیا علائم شما در روز یا در شب معمولا بدتر می‌شوند؟
  • چطور می‌خوابید؟
  • آیا الگوهای خواب شما تغییر کرده است؟
  • روز شما معمولا چطور طی می‌شود؟
  • آیا عادات روزانه شما اخیرا تغییر کرده است؟
  • آیا از چیزهایی که قبلا لذت می‌بردید، لذت می‌برید؟
  • آیا چیزی وجود دارد که روحیه شما را بهتر کند؟ چه چیزی؟
  • آیا در مقایسه با گذشته، تمرکز برایتان سخت‌تر شده است؟

درمان افسردگی مالیخولیا

MDD اغلب با داروهای ضدافسردگی جدیدتر مانند داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRIs) درمان می‌شود.

از جمله داروهای شناخته شده‌ای که در این دسته قرار می‌گیرند و روی درمان علائم مالیخولیا تاثیر دارند، می‌توانیم به فلوکستین (پروزاک)، سیتالوپرام (سلکسا) یا پاروکستین (پاکسیل) اشاره کنیم.

گرچه، بسیاری از افرادی که علائم مالیخولیا و MDD را دارند ممکن است به داروهای ضدافسردگی قدیمی مانند ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای یا بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و همچنین داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین مانند ونلافاکسین (افکسور) واکنش بهتری نشان دهند.

این داروها جلوی تجزیه سروتونین و نوراپی‌نفرین را در مغز می‌گیرند که نتیجه آن بالا رفتن حجم این مواد شیمیایی است که به انسان «حس خوب» می‌دهند.

گاهی، بعضی داروهای آنتی‌سایکوتیک آتیپیک مانند آریپیپرازول ممکن است برای تقویت تاثیر داروهای ضدافسردگی تجویز شوند.

معمولا برای بهبود علائم مالیخولیا علاوه بر دارو از روش گفتاردرمانی نیز استفاده می‌شود. ترکیب این دو روش درمانی معمولا در مقایسه با تنها استفاده از یکی از آن‌ها تاثیر بیشتری دارد.

گفتار درمانی معمولا شامل برگزاری جلسات منظم با یک درمان‌گر برای بحث در مورد علائم و مشکلات مربوطه می‌شود.

گفتار درمانی می‌تواند به افراد نحوه انجام کارهای زیر را نشان دهد:

• چطور با یک بحران یا سایر رویدادهای استرس‌آفرین سازگاری پیدا کنند.
  • باورها و رفتارهای منفی را با موارد مثبت جایگزین کنند.
  • مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند.
  • با چالش‌ها مقابله کنند و به جنگ مشکلات بروند.
  • اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.
  • مجددا حس لذت از زندگی را به خود هدیه دهند و کنترل آن را به دست بگیرند.

گروه‌درمانی می‌تواند به همین شکل موثر باشد و بتوانید احساسات خود را با افرادی در میان بگذارید که با آن ارتباط برقرار کنند.

الکتروشوک درمانی (ECT) در موارد شدید ممکن است انجام شود تا به کاهش علائم مالیخولیا کمک کند. این درمان به شکل متصل کردن الکترودهایی به سر و فرستادن تکانه‌های الکتریکی به مغز است تا یک تشنج خفیف شکل گیرد.

الکتروشوک درمانی امروزه برای درمان بیماری‌های روحی و اختلالات خلق‌وخو امن و موثر در نظر گرفته می‌شود، ولی همچنان باورهای اشتباهی در مورد آن وجود دارد.

بنابراین، ممکن است به عنوان درمان اولیه علائم مالیخولیا از آن استفاده نشود. گرچه، ترکیب دارو، گفتار درمانی و ECT ممکن است بهترین درمان برای MDD با ویژگی‌های مالیخولیا باشد.

سخن نهایی

افسردگی مالیخولیا می‌تواند تمام جوانب مختلف زندگی شما را تحت شعاع خود قرار دهد. خوشبختانه، روش‌های درمانی موثری برای آن وجود دارد که در مطلب بالا به آن‌ها به همراه موارد دیگر اشاره کردیم.

امیدواریم با نوشتن مطلب بالا به دوستان کمک کرده باشیم جواب سوالات خود را گرفته باشند.

در پایان اگر نیاز به توضیح بیشتر است یا سوالی دارید، می‌توانید اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی را نصب کنید.