هپاتیت چیست و چه انواعی دارد؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۰-۰۸ / بازدید : 45 / لایک : 15

انواع مختلفی از بیماری‌ها وجود دارد که می‌تواند بر کبد و سلامتی بدن فرد اثر بگذارد. برخی از این بیماری‌ها درمان‌های موفقیت آمیزی دارند در حالی که برخی دیگر دارای درمان قطعی نیستند. بیماری Hepatitis یکی از این بیماری‌ها محسوب می‌شود. در ادامه با دکتر سی همراه باشید تا با تعریف این بیماری و انواع رایج آن مطلع شوید.

بیماری هپاتیت و انواع آن چیست؟

هپاتیت: این بیماری به نوعی ‌التهاب کبدی اطلاق می‌شود که می‌تواند عامل ویروسی یا غیر ویروسی داشته باشد.Hepatitis ویروسی و انگلی به عفونت ویروسی گفته می‌شود که به ‌التهاب کبد منجر می‌شود. در برخی موارد با مصرف برخی دارو‌های خاص و مواد ‌سمی ‌فرد به این بیماری مبتلا خواهد شد. از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن است. به صورتی که با واکنش خود ایمنی نسبت به سلول‌های کبدی این عارضه در افراد ایجاد می‌شود.

بیماری هپاتیت انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است. سه نوع آ، بی و سی از اصلی‌ترین ویروس‌های منتقل کننده این بیماری هستند و در برخی موارد سایر عفونت‌ها ممکن است منجر به این بیماری شود.

1. Hepatitis A: این بیماری بیشتر در کشور‌های در حال توسعه و در مناطقی که فاقد آب ‌تمیز باشند و از داشتن سیستم بهداشتی ضعیف رنج می‌برند مشاهده می‌شود. علائم این بیماری در بازه ی 15 تا 45 روز پس از ورود ویروس به بدن خود را نمایش می‌دهند. استراحت روشی درمانی مناسب برای این بیماری به حساب ‌میرود. خوشبختانه بیشتر مبتلایان به این بیماری می‌توانند بدون تجربه کردن عوارض طولانی مدت و یا آسیب‌های کبدی بهبود پیدا کنند.
  2. Hepatitis B: این بیماری می‌تواند باعث عفونت کوتاه مدت یا طولانی مدت شود. شدت و زمان درگیری این بیماری به مراتب بیشتر از بیماری Hepatitis A می‌شود. در 5 تا 10 درصد مبتلایان به این بیماری خطر حاد شدن و در نتیجه ورود آسیب‌های کبدی وجود دارد. در ایالات متحده و در بین بزرگسالان این کشور ‌رابطه جنسی عمده‌ترین دلیل انتقال این بیماری محسوب می‌شود. در کنار تماس جنسی استفاده از سوزن مشترک و آلوده نیز باعث بروز این بیماری می‌شود. برای جلوگیری از این بیماری واکسیناسیون می‌تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا این بیماری عوارضی جدی و خطرناک مثل نارسایی کبد و سرطان را با خود به همراه دارد.
  3. Hepatitis C: این نوع از بیماری هپاتیت را می‌توان یک عفونت حاد یا مزمن برداشت کرد. 80 درصد افراد مبتلا به این نوع ویروس علائمی‌از خود نشان نمی‌دهند. بیشترین علت انتقال این بیماری در اثر تماس با خون آلوده ی حاوی ویروس Hepatitis C به حساب ‌میرود. رفتار‌هایی مانند به اشتراک گذاری سوزن‌های آلوده که در بین مصرف کنندگان مواد مخدر و یا مراکز خالکوبی مشاهده می‌شود از جمله علل گسترش این بیماری به حساب ‌میرود. در برخی از موارد تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده نیز می‌تواند عفونت را منتقل کند. این بیماری می‌تواند باعث ‌التهاب کبد شود که در نتیجه عوارضی مانند سیروز، نارسایی کبدی و سرطان کبد را با خود به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به این ویروس 100 برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند.
  4. Hepatitis D: این بیماری در کنار بیماری هپاتیت بی خود را نشان می‌دهد. زیرا این ویروس برای تکثیر خود به عفونت‌های بی نیاز دارد. در صورتی که فردی به بیماری Hepatitis B دچار باشد و یا از قبل این بیماری را گرفته باشد ممکن است در خطر نوع دی از این بیماری باشد.
  5. Hepatitis E: بیماری Hepatitis E مشابه با نوع آ از این بیماری است. با این تفاوت که اثرات این بیماری بیشتر از اثرات Hepatitis A است و نسبت به نوع Hepatitis A ، در موارد بیشتری منجر به مرگ و ‌میر می‌شود. مصرف آب و مواد غذایی آلوده عمده‌ترین دلیل شیوع این بیماری به شمار ‌میرود.
  6. Hepatitis F: نوع دیگری از این بیماری که توسط ویروس‌های اف و در اثر مصرف آب و غذای آلوده و انتقال آن‌ها به روده ایجاد می‌شوند را هپاتیت اف گویند.
  7. Hepatitis G: انتقال خون آلوده به افراد در برخی از موارد بیماری هپاتیت جی را باعث می‌شود. انتقال این ویروس می‌تواند از طریق ‌رابطه جنسی، سوزن مشترک و یا هر عملی که خون را بین افراد به اشتراک گذارد اتفاق بیفتد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به نوع سی از این بیماری دچار باشند زمینه بیشتری برای ابتلا به هپاتیت جی خواهند داشت.

شایع‌ترین علائم در بیماران مبتلا به انواع هپاتیت

هر چند که بیماری  Hepatitisهمراه با علائم شدید و حادی نیست، اما در برخی موارد با مشاهده علائمی‌که در زیر آمده است می‌توان به وجود این بیماری شک کرد. شما می‌توانید در صورت بروز هر یک از این علائم و با نصب اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی در خصوص احتمال ابتلا به این بیماری و روش‌های درمان آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

• ادرار تیره: A ، B ، C
  • درد معده: B ، C
  • زردی پوست یا سفیدی چشم: A، B ، C
  • مدفوع کم رنگ یا سفالی رنگ: A ، C
  • تب درجه پایین: A، B ، C
  • از دست دادن اشتها: A، B ، C
  • خستگی: A، B ، C
  • احساس ناراحتی در معده: A، B ، C
  • درد مفاصل: B

اگر عفونت حاد داشته باشید ، علائم شما از 2 هفته تا 6 ماه پس از آلوده شدن شروع می شود. اگر به عفونت مزمن مبتلا باشید ، ممکن است تا سالها بعد علائمی نداشته باشید.

راه های تشخیص :

آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن یا MRI انجام شود

برای تشخیص دقیق و بررسی آسیب کبدی ممکن است نیاز به بیوپسی کبد باشد

آیا می توان از هپاتیت پیشگیری کرد؟

بسته به نوع هپاتیت ، روش های مختلفی برای پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به هپاتیت وجود دارد. به عنوان مثال ، عدم مصرف زیاد الکل می تواند از هپاتیت الکلی جلوگیری کند. واکسنهایی برای جلوگیری از هپاتیت A و B. وجود دارد که نمی توان از هپاتیت خود ایمنی جلوگیری کرد.

روش‌های افزایش سلامت کبد

بسیاری از متخصصان علوم پزشکی معتقدند که برای جلوگیری و نیز کمک به درمان بهتر انواع بیماری‌های هپاتیت بهتر است به حفظ سلامت کبد بود. پیروی از رژیم غذایی سالم و نیز ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به افراد در حفظ سلامت کبد کمک کند. در ادامه با دکتر سی همراه باشید تا راهکار‌های حفظ سلامت کبد را فرا بگیرید:

1. به منظور جلوگیری از ابتلا به Hepatitis A و Hepatitis B واکسینه شوید.
  2. رابطه جنسی ایمن را با کاندوم انجام دهید و از شراکت جنسی با افراد مشکوک و مبتلا به بیماری پرهیز کنید.
  3. سوزن یا وسایل مراقبت شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  4. به طور منظم ورزش کنید.
  5. در مورد هر دارویی که می‌خورید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است بر کبد شما تاثیر بگذارد.
  6. مقدار الکل مصرفی خود را حذف و یا حداقل کنید. زیرا زمان زیادی طول می‌کشد تا کبد شما به تجزیه سموم ناشی از مصرف الکل بپردازد. از طرف دیگر، خطر ابتلا به سیروز در افرادی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر است.
  7. برای جلوگیری و کنترل بیماری هپاتیت توصیه می‌شود که رژیم غذایی سالم سرشار از فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  8. دریافت مایعات کافی داشته باشید.