هیپنوتیزم

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۰-۱۵ / بازدید : 111 / لایک : 19

هیپنوتیزم یک روش درمانی است که در آن پزشکان به افرادی که تحت روشی قرار گرفته اند که برای آرام سازی آنها و تمرکز ذهن آنها انجام شده است، پیشنهادهایی را ارائه می دهند. اگرچه هیپنوتیزم بحث برانگیز بوده است، اما اکنون بیشتر پزشکان موافقند که این می تواند یک روش درمانی قدرتمند و موثر برای طیف وسیعی از شرایط از جمله درد، اضطراب و اختلالات خلقی باشد. هیپنوتیزم همچنین می تواند به افراد کمک کند تا عادت های خود را تغییر دهند، مانند ترک سیگار.

هیپنوتیزم برای تسکین و کنترل درد:

هیپنوتیزم به احتمال زیاد برای اکثر افرادی که از انواع مختلف درد رنج می برند، موثراست، به استثنای اقلیتی از بیماران که به مداخلات خواب آور مقاوم هستند.

بهداشت روان و هیپنوتیزم:

توجه فرد در حالی که در این حالت قرار دارد بسیار متمرکز است که هر آنچه در اطراف فرد است اتفاق می افتد به طور موقت مسدود یا نادیده گرفته می شود. در این حالت طبیعی، ممکن است فرد توجه خود را - با کمک یک درمانگر آموزش دیده - بر روی افکار یا وظایف خاص متمرکز کند.

هیپنوتیزم چگونه کار می کند؟

هیپنوتیزم معمولاً کمکی به روان درمانی (مشاوره یا درمان) در نظر گرفته می شود، زیرا حالت خواب آور به افراد اجازه می دهد افکار ، احساسات و خاطرات دردناکی را که ممکن است از ذهن آگاهانه خود پنهان کرده اند کشف کنند. علاوه بر این ، هیپنوتیزم به افراد امکان می دهد برخی چیزها را متفاوت ببینند، مانند مسدود کردن آگاهی از درد.

از هیپنوتیزم می توان به دو روش پیشنهاد درمانی یا تجزیه و تحلیل بیمار استفاده کرد:

1-      پیشنهاد درمانی: حالت خواب آور باعث می شود فرد بتواند بهتر به پیشنهادات پاسخ دهد. بنابراین، هیپنوتیزم درمانی می تواند به برخی از افراد در تغییر برخی رفتارها، مانند قطع سیگار یا جویدن ناخن کمک کند. همچنین می تواند به افراد در تغییر درک و احساسات کمک کند، و به ویژه در درمان درد بسیار مفید است.

2-      تجزیه و تحلیل: این روش از حالت آرام استفاده می کند تا علت اصلی روانشناختی یک اختلال یا علامت مانند رویداد آسیب زای گذشته را که فرد در حافظه ناخودآگاه خود پنهان کرده است، کشف کند. به محض آشکار شدن تروما، می توان در روان درمانی آن را برطرف کرد.

فواید هیپنوتیزم چیست؟

می تواند موفقیت سایر درمان ها را برای بسیاری از بیماری ها بهبود بخشد، از جمله:

فوبیا، ترس و اضطراب، اختلالات خواب، افسردگی، فشار، اضطراب پس از سانحه، غم و اندوه

هیپنوتیزم همچنین ممکن است برای کمک به کنترل درد و غلبه بر عاداتی مانند سیگار کشیدن یا پرخوری استفاده شود. همچنین ممکن است برای افرادی که علائم آنها شدید است یا نیاز به مدیریت بحران دارند مفید باشد.

اشکالات هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم ممکن است برای شخصی که علائم روان پریشی دارد، مانند توهم یا کسی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند مناسب نباشد. هیپنوتیزم همچنین ممکن است در مقایسه با سایر روشهای سنتی مانند دارو، برای اختلالات روانپزشکی، یک نوع درمان موثر باشد. با این حال ، کیفیت و قابلیت اطمینان اطلاعاتی که بیمار تحت هیپنوتیزم به یاد می آورد همیشه قابل اعتماد نیست. علاوه بر این، هیپنوتیزم می تواند خطر ایجاد خاطرات نادرست را ایجاد کند - معمولاً در نتیجه پیشنهادات ناخواسته یا پرسیدن سوالات اصلی توسط درمانگر. به همین دلایل ، هیپنوتیزم دیگر بخشی رایج یا اصلی در بیشتر اشکال روان درمانی محسوب نمی شود.

آیا هیپنوتیزم خطرناک است؟

هیپنوتیزم یک روش خطرناک نیست. این کنترل ذهن یا شستشوی مغزی نیست.

چه کسی هیپنوتیزم را انجام می دهد؟

هیپنوتیزم توسط یک متخصص بهداشت روان مجاز یا دارای مجوز انجام می شود که به طور خاص در این روش آموزش دیده است. هیپنوتیزم که به آن هیپنوتیزم درمانی یا پیشنهاد خواب آور نیز گفته می شود، حالتی مانند خلسه است که در آن تمرکز را افزایش می دهید. هیپنوتیزم معمولاً با کمک یک درمانگر با استفاده از تکرار کلامی و تصاویر ذهنی انجام می شود. هنگامی که تحت هیپنوتیزم قرار دارید، معمولاً احساس آرامش می کنید، و بیشتر در معرض پیشنهادات هستید. هیپنوتیزم می تواند برای کمک به شما در کنترل رفتارهای ناخواسته یا کمک به شما در کنار آمدن بهتر با اضطراب یا درد کمک کند. مهم است که بدانید کنترل رفتار خود را از دست نمی دهید.

هیپنوتیزم برای سایر شرایط مورد مطالعه قرار گرفته است، از جمله کنترل درد. هیپنوتیزم ممکن است به درد ناشی از سوختگی، سرطان، زایمان، سندرم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا، مشکلات مفصل گیجگاهی فکی، اقدامات دندانپزشکی و سردرد کمک کند. هیپنوتیزم ممکن است علائم گرگرفتگی مرتبط با یائسگی را برطرف کند. برای کاهش عوارض جانبی مربوط به شیمی درمانی یا پرتودرمانی از هیپنوتیزم استفاده شده است. هیپنوتیزم ممکن است به درمان علائم اضطراب ، ترس و استرس پس از سانحه کمک کند.

خطرات

واکنش های جانبی به هیپنوتیزم نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد

خواب آلودگی

سرگیجه

اضطراب یا پریشانی

ایجاد خاطرات نادرست

وقتی هیپنوتیزم به عنوان روشی برای کار با حوادث استرس زا از اوایل زندگی پیشنهاد می شود، محتاط باشید. این عمل ممکن است احساسات شدیدی ایجاد کند و ایجاد خاطرات نادرست را به خطر بیندازد.

برای انجام هیپنوتیزم چگونه آماده می شوید؟

برای انجام هیپنوتیزم به آماده سازی خاصی نیاز ندارید. اما بهتر است برای کمک به آرامش خود لباس راحتی بپوشید. همچنین اطمینان حاصل کنید که به خوبی استراحت کرده اید تا تمایل به خواب رفتن در طول جلسه نداشته باشید. درمانگر معمولاً با لحنی آرام صحبت می کند و تصاویری را توصیف می کند که باعث ایجاد احساس آرامش، امنیت و رفاه می شوند. درمانگر همچنین ممکن است به شما کمک کند تصاویر ذهنی زنده و معناداری از خود در رسیدن به اهداف خود تجسم کنید. وقتی جلسه به پایان رسید، یا می توانید خود را از هیپنوتیزم خارج کنید یا اینکه درمانگر به شما کمک می کند تا حالت آرامش خود را پایان دهید. بر خلاف اینکه هیپنوتیزم در فیلم ها یا تلویزیون گاهی به تصویر کشیده می شود، شما در حالی که تحت هیپنوتیزم هستید کنترل رفتار خود را از دست نمی دهید. همچنین ، شما به طور کلی از آنچه در هنگام هیپنوتیزم اتفاق می افتد آگاه هستید و به یاد می آورید. در نهایت ممکن است بتوانید خود هیپنوتیزم کنید، در این حالت، حالت هیپنوتیزم در خود ایجاد می کنید. در صورت لزوم می توانید از این مهارت استفاده کنید - به عنوان مثال ، پس از یک جلسه شیمی درمانی.

سخن آخر:

در حالی که هیپنوتیزم می تواند در کمک به افراد برای کنار آمدن با درد، استرس و اضطراب موثر باشد، درمان شناختی رفتاری خط اول درمان این شرایط محسوب می شود. هیپنوتیزم همچنین ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه جامع برای ترک سیگار یا کاهش وزن استفاده شود.

هیپنوتیزم برای همه مناسب نیست.