پنومونی یا ذات الریه چیست؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۱۲-۰۵ / بازدید : 343 / لایک : 100

پنومونی یا ذات الریه چیست؟

ذات الریه یا سینه پهلو را می‌توان عفونت در یک یا هر دو ریه دانست که سبب پر شدن کیسه‌های هوایی از مایع یا چرک شده و باعث بروز علائم سینه پهلو در شخص مبتلا می‌شود. شدت این بیماری بسته به سن افراد و یا عامل ایجاد عفونت در ریه می‌تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. با نصب اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکترسی با پنومونی بیشتر آشنا شده و علت ایجاد و درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث بروز پنومونی یا ذات الریه می‌شود؟

به طور کلی می‌توان گفت که عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی باعث ایجاد این بیماری ریوی در افراد خواهند شد.

باکتری‌ها را می‌توان شایع‌ترین علت ایجاد این بیماری دانست. این بیماری همچنین می تواند بعد از عفونت های ویروسی خاصی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شود. از جمله باکتری‌هایی که باعث ایجاد سینه پهلو می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

• استرپتوکوک پنومونیه
  • لژیونلا پنوموفیلا
  • مایکوپلاسما پنومونیه
  • کلامیدیا پنومونیه
  • هموفیلوس آنفولانزا

ویروس‌هایی هم وجود دارند که دستگاه تنفسی را درگیر خود کرده و ممکن است سبب بروز سینه پهلو شوند، سینه پهلویی که با ویروس ایجاد می‌شود بسیار خفیف بوده و بعد از دو یا سه هفته به طور خود به خود از بین خواهد رفت اما فراموش نکنید که نباید این نوع از سینه پهلو را دست کم بگیرید؛ چرا که در صورت بی‌توجهی به آن ممکن است کار شما به بیمارستان بکشد. توجه داشته باشید که اگر سینه پهلو ویروسی دارید در معرض ابتلا به نوع باکتریایی نیز قرار دارید.

ویروس‌هایی که باعث بروز سینه پهلو می‌شوند عبارتند از:

• ویروس انسدادی تنفسی (RSV)
  • برخی ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا
  • ویروسی که باعث ایجاد کووید 19 می‌شود.

سینه پهلو قارچی بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا دارای مشکلات سلامتی مزمن هستند.

برخی از انواع قارچ‌های عامل سینه پهلو شامل موارد زیر هستند:

• پنومونیا پنوموسیستیس (PCP)
  • کوکسیدوئیدومایکوزیس که باعث ایجاد تب دره می‌شود.
  • هیستوپلاسموز
  • کریپتوکوکوس

چه کسانی در خطر ابتلا به پنومونی هستند؟

به طور کلی تمام افرادی که روی کره زمین زندگی می‌کنند ممکن است به این بیماری دچار شوند اما خطر ابتلا در برخی از افراد بیشتر از سایرین است به عبارتی این عوامل سبب خواهند شد که برخی از افراد برای ابتلا مستعدتر باشند. در ادامه با دکترسی به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

• سن؛ خطر سینه پهلو به طور طبیعی در کودکان 2 سال یا کم‌تر و همچنین افراد مسنی که بالای 65 سال سن دارند بیشتر است.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمایی خاص، آلاینده‌ها و بخارهای سمی
  • عادت‌های زندگی مثل سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و سوء تغذیه
  • داشتن بیماری‌های ریوی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا

علائم بیماری ذات الریه چیست؟

همان‌طور که گفته شد علائم این بیماری می‌تواند از ضعیف تا شدید در افراد متغیر باشد و به طور کلی شامل موارد زیر خواهد بود:

• لرز
  • سرفه همراه با بلغم (ماده‌ای چسبنده که از اعماق ریه‌ها خارج می‌شود)
  • درد در ناحیه قفسه سینه به خصوص در زمان سرفه
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • اسهال

نشانه‌های ایجاد شده بر اثر این بیماری با توجه به سن افراد می‌تواند متفاوت باشد برای نمونه در نوزادان ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد، یا در سنین بالاتر سبب استفراغ، تب و سرفه شود همچنین این امکان وجود دارد که کودک بیمار بی‌قرار شده و بدون انرژی به نظر برسد.

در بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند علائم سینه پهلو خیلی مجال خودنمایی ندارند و به طور محسوس و خفیف ایجاد می‌شوند، مثلا بزرگسالان میزان تب کم‌تری را تحمل می‌کنند. این احتمال هم وجود دارد که سینه پهلو در بزرگسالان باعث تغییر ناگهانی در آگاهی ذهنی شود.

این بیماری سبب بروز چه مشکلاتی خواهد شد؟

گاهی اوقات سینه پهلو می‌تواند سبب بروز عوارض جدی از قبیل موارد زیر شود:

• باکترمیا(Bacteremia)

این مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که باکتری وارد خون شده و منجر به بروز شوک سپتیک یا چرکی شود.

• آبسه ریه

این بیماری را می‌توان جمع شدن چرک در درون حفره‌های ریه دانست.

• اختلالات پلورال

این اختلالات زمانی ایجاد می‌شود که سینه پهلو بر روی پلورا تاثیر بگذارد، پلورا بافت خارجی ریه بوده و قسمت‌های خارجی و داخل حفره‌های ریه شما را می‌پوشاند.

• نارسایی کلیه
  • نارسایی تنفسی

راه درمان سینه پهلو چیست؟

درمان سینه پهلو در واقع به نوع باکتری، ویروس و یا قارچی که سبب ایجاد آن شده و همچنین سن فرد درگیر بستگی خواهد داشت.

برای سینه پهلو قارچی و باکتریایی معمولا آنتی بیوتیک‌ها موثر واقع خواهند شد، در نظر داشته باشید که استفاده از این آنتی بیوتیک‌ها در عفونت ریوی ویروسی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

برای درمان سینه پهلوی ویروسی پزشکان معمولا داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کنند و برای درمان سینه پهلو قارچی داروهای ضد قارچی بسیار موثر واقع خواهند شد.

در برخی از افراد ممکن است علائم بیماری بسیار شدیدتر شده و نیاز باشد که فرد در بیمارستان بستری شود و تحت مداوا قرار بگیرد. اکسیژن درمانی در بیمارستان برای کسانی که سطح اکسیژن خون پایینی دارند بسیار کاربردی و موثر واقع خواهد شد. مداوای سینه پهلو ممکن است زمان زیادی ببرد برای نمونه برخی از افراد یک هفته و برخی دیگر یک ماه درگیر این بیماری خواهند بود.

آیا می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد؟

برخی از واکسن‌ها می‌توانند از سینه پهلویی که ناشی از ویروس پنوموکوک و یا ویروس آنفولانزا است جلوگیری کنند، برای اینکه به سینه پهلو و سایر بیماری‌های دیگر مبتلا نشوید حتما باید رعایت بهداشت را سرلوحه زندگی خود قرار دهید، همچنین مصرف سیگار را تا جایی که امکان دارد باید کنار گذاشت، با داشتن سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

کلام پایانی

ذات الریه یا پنومونی را می‌توان بیماری با منشا باکتریایی، ویروسی و قارچی دانست که هرکدام از آن‌ها روند درمان مختلفی خواهند داشت، همچنین ممکن است شدت آن‌ها با هم متفاوت باشد. همان‌طور که می‌دانید در زندگی امروزی پیشگیری بسیار بهتر از درمان است و به همین خاطر با رعایت نکات بهداشتی و داشتن سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به سینه پهلو جلوگیری کرد.

دکتر سی مشاوره آنلاین پزشکی

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.
برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی کلیک کنید و اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.