پوکی استخوان و دلایل مبتلا شدن به آن چیست ؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۷-۰۷ / بازدید : 32 / لایک : 15

شرایطی که در آن استخوان‌های بدن فرد مثل سابق متراکم نیست و به راحتی شکسته خواهند شد را پوکی استخوان می‌گویند، اما علت پوکی استخوان چیست؟ همچنین علائم پوکی استخوان چگونه ظاهر می‌شود؟ و یا پوکی استخوان در سالمندان سبب چه اتفاقاتی خواهد شد؟ جواب همه این سوالات را در ادامه با دکترسی پاسخ خواهیم داد.

شکستگی که ناشی از این بیماری ایجاد خواهد شد می‌تواند فوق‌العاده دردناک بوده و سبب ناتوانی فردی شود که به آن مبتلا شده است، برای مثال در کشور آمریکا 53 میلیون نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند یا به خاطر کم بودن توده استخوانی آن‌‌ها در معرض ابتلا قرار دارند.

بررسی‌ها نشان داده که خانم‌هایی که در سن یائسگی قرار دارند، بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را دارند. همچنین پوکی استخوان در سالمندان را بسیار شایع‌تر از سایر گروه‌های سنی می‌توان دانست، در این زمان است که باید از خودتان بپرسید برای جلوگیری از پوکی استخوان چه اقداماتی را باید انجام داد؟ با نصب اپلیکیشن مشاور آنلاین دکترسی با این بیماری و علائم آن آشنا شوید و اگر در سنین بالا قرار دارید حتما به سلامتی خود توجه کنید.

علت پوکی استخوان چیست؟

هر مشکلی علتی دارد در این مورد هم همواره عللی باعث بروز این مشکل بزرگ یا بهتر است بگوییم بیماری خواهند شد که در ادامه با دکتر سی به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

•  اولین علت ایجاد پوکی استخوان لاغری بیش از حد و یا ظریف بودن استخوان‌هاست که می‌تواند سبب بروز این مشکل و عوارض بعد از آن شود.
  • زمینه وراثتی را دومین علت پوکی استخوان می‌توان دانست، مردان و زنانی که زمینه ژنتیکی و وراثتی دارند معمولا بیش از دیگران در معرض ابتلا قرار دارند.
  • به طور کلی یائسگی یکی از اصلی‌ترین علت‌ها در این زمینه است اما اگر خیلی زود برای شما اتفاق بیفتد به عبارتی یائسگی زودرس را تجربه کرده باشید، می‌توان گفت که قطعا در گروه افراد پرخطر قرار دارید و اگر به سلامتی خود توجه نداشته باشید، باید حتما منتظر علائم پوکی استخوان باشید.
  •  اگر جزء خانم‌هایی هستید که از قاعدگی نامنظم گله‌مند هستید باید احتمال بالا بودن خطر پوکی استخوان را هم به نگرانی قاعدگی نامنظم خود اضافه کنید، چرا که بیش‌تر از دیگر بانوان در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
  • مصرف طولانی مدت برخی داروها مثل آن دسته که در درمان لوپوس، آسم، کم‌کاری تیروئید و تشنج بکار می‌روند می‌توانند خطر ابتلا را بسیار بالا ببرند.
  • مصرف کم منابع غذایی حاوی کلسیم می‌تواند روشن‌ترین علت ابتلا به پوکی استخوان باشد.
  • عدم داشتن فعالیت بدنی همیشه برای همه افراد ریسک بزرگی بوده و باعث پوکی استخوان در سنین میانسالی خواهد شد، پس به ورزش خیلی اهمیت بدهید.
  •  سیگار کشیدن مضرات فوق العاده زیادی دارد که این بیماری هم یکی از آن‌ها است. و در انتها مصرف بیش از حد الکل همیشه خطر آفرین بوده و در دراز مدت ممکن است سبب بروز علائم پوکی استخوان در شما بشود.

راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان

در جواب به این سوال که آیا می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟ و علائم پوکی استخوان چیست؟ باید بگوییم بله می‌توان از آن جلوگیری کرد اما در زمینه بروز علائم باید بگوییم که این بیماری را مدت‌ها ممکن است، مهمان بدن شما باشد و در حال پیشرفت بوده بدون این که کوچکترین علائمی را از خود نشان دهد.

بسیاری پوکی استخوان را در گروه بیماری‌هایی با علائم خاموش می‌دانند که معمولا تا وقتی که به مرحله پیشرفته نرسیده‌اند همچنان بدون علائم هستند، شاید به همین دلیل باشد که پوکی استخوان در سالمندان نمود بیشتری می‌یابد و این گروه سنی را بیشتر درگیر خود می‌کند.

در ادامه با دکترسی به بررسی این مشکل بزرگ که گریبان‌گیر بسیاری از افراد هست،  بیشتر آشنا خواهیم شد.

محققان پوکی استخوان را بیماری دوران کودکی می‌دانند که در سنین پیری خود را نشان می‌دهد زیرا ساختن استخوان‌های محکم و قوی البته بدون این که مشکلات ژنتیکی را در نظر بگیریم در سنین جوانی و نوجوانی معمولا اتفاق می‌افتد و تغذیه سالم و پرهیز از مواردی که در بالا گفته شد سبب می‌شود که استخوان‌هایی داشته باشید که در سنین میانسالی و پیری سبب دردسر شما نشوند.

جلوگیری از پوکی استخوان در بانوان

شاید خیلی از شماها فکر کنید که این مشکل نمی‌تواند در خانم‌های جوان خودش را نمایان کند و تنها پوکی استخوان در سالمندان خود را نشان خواهد کرد در جواب به این مورد می‌توان به علت پوکی استخوان اشاره کرد که در بالا به طور کامل به آن‌ها اشاره شده است. بانوان بسیار در خطر ابتلا به این مورد هستند به منظور جلوگیری از پوکی استخوان استفاده از مواد مغذی و همینطور ورزش کردن را باید دو جزء جدایی‌ناپذیر زندگی خود قرار دهید.

علائم پوکی استخوان در مردان نیز ظاهر می‌‌شود

علل ایجاد پوکی استخوان در مردان را هم می‌توان در سبک زندگی آن‌ها جستجو کرد. شرایط و عادات زندگی معمولا باعث ایجاد این بیماری در آن‌ها خواهد شد.برای مثال سیگار کشیدن، مصرف الکل، آسم، بیماری‌های دستگاه گوارش، هیپوگنادیسم یا پایین بودن سطح هورمون‌های تستوسترون، انسداد مزمن ریوی و... در مردان بسیار شایع بوده، به همین خاطر بسیاری از آقایان ممکن است در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار بگیرند.بدون شک در هر سن و سالی که قرار دارید با اصلاح عادات زندگی خود قادر خواهید بود که از حاد شدن مسئله جلوگیری کنید چرا که این بیماری خاموش در پیری برای شما دردسر آفرین خواهد شد.

پوکی استخوان در سالمندان تنها مشاهده نمی‌شود

دوران کودکی و نوجوانی را مهم‌ترین ایام عمر برای رشد بهینه استخوان‌ها می‌دانند، چرا که در این دوران می‌‌توان گفت که خبری از علائم پوکی استخوان نیست، البته اگر از بحث‌‌های ژنتیکی در این زمینه چشم‌پوشی کنیم. در این سنین معمولا افراد قادر خواهند بود با استفاده از عادات غذایی درست و ورزش کردن از ابتلا به این بیماری و نمود پیدا کردن در دوران سالمندی جلوگیری کنند البته مواردی باعث تاثیر بر روی توده استخوانی در این سنین نیز خواهند شد مثل دیابت شیرین، پرکاری تیروئید، بی‌اشتهایی عصبی، سندروم کوشینگ و... است که علت پوکی استخوان در این گروه از افراد را فراهم می‌کند.