چربی خون بالا و علائم آن چیست؟

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۶-۲۶ / بازدید : 36 / لایک : 12

در زندگی‌های پرمشغله امروزی، توجه افراد به سلامت خودشان بسیار کمتر شده است. نتیجه آن افزایش بیماری‌هایی است که ممکن است علائم ظاهری خاصی نداشته باشند و تنها زمانی متوجه وخامت موضوع شویم که به دکتر برویم.چربی خون بالا یکی از مشکلاتی است که متاسفانه در نتیجه زندگی مدرن امروزی گریبانگیر خیلی از افراد شده است. بنابراین، در این مطلب قصد داریم به تمام سوالات احتمالی شما در مورد این بیماری پاسخ دهیم.همراهان عزیز پس تا انتها با دکتر سی باشید.

چربی خون چیست؟ کلسترول بالا را بهتر بشناسیم

کلسترول یک ماده مومی و چربی شکل است که در کبد و سایر سلول‌ها ساخته می‌شود. همچنین آن را می‌توان در بعضی از غذاهای خاص مانند محصولات لبنی، تخم‌مرغ و گوشت پیدا کرد.

بدن انسان برای تولید هورمون‌ها، ویتامین D و اسیدهای صفراوی به کلسترول نیاز دارد تا بتوانیم چربی را هضم کنیم. اما، بدن تنها به مقدار کمی از این ماده نیاز دارد و زمانی که بیش از حد شود اصطلاحا چربی خون بالا می‌رود و مشکلاتی مانند بیماری قلبی ممکن است شکل گیرند.

انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد و اگر مقدار بعضی از انواع خاص آن در خون بیش از حد شود، رسوبات چربی به اسم پلاک می‌تواند روی دیواره‌های رگ‌های خونی شما شکل گیرد.بخواهیم تشبیه کنیم مانند زنگزدگی داخل یک لوله است. این تجمع پلاک می‌تواند جریان خون را به سمت ماهیچه قلب مسدود کند و سطح تامین اکسیژن آن کم شود.

اگر مقدار خون و اکسیژن ورودی به قلب بیش از حد پایین بیاید، ممکن است مشکلاتی مانند درد قفسه سینه را احساس کنید یا نفس کم بیاورید.حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که این پلاک کاملا رگ خونی تغذیه‌کننده یک بخش از ماهیچه قلب را مسدود می‌کند و اگر رگ خونی ورودی مغز شما را مسدود کند، سکته می‌کنید.کلسترولی که رگ‌های خونی را مسدود می‌کند لیپو پروتئین با چگالی پایین یا LDL نام دارد.

نوع دیگر کلسترول به اسم لیپوپروتئین  یا HDL شناخته می‌شود که به کلسترول خوب معروف است، چون به حذف LDL از خون و در نهایت بدن شما کمک می‌کند.برای حفظ سلامت خود، باید مقدار LDL خود را پایین نگه دارید و مقدار HDL باید بالا باشد. اگر این تعادل حفظ نشود، مبتلا به مرض چربی خون شدید.

پس اگر بخواهیم به سوال بیماری چربی خون چیست با یک جمله جواب دهیم می‌گوییم: افزایش مقدار کلسترول LDL یا بد در خون.در ادامه دکترسی توضیحاتی در مورد علائم چربی خون، درمان و جلوگیری از آن می‌دهد.

چه چیزهایی احتمالا ابتلا به چربی خون را افزایش می‌دهد؟

خطر ابتلا به چربی خون با انجام کارهای زیر زیاد می‌شود:

• رژیم غذایی شما چربی اشباع‌شده زیادی دارد

این چربی‌ها که درگوشت فرآوری شده ومحصولات لبنی تمام چرب پیدا می‌شود، کلسترول LDL را افزایش می‌دهند.کلسترولی که در تخم‌مرغ و گوشت حیوانات پیدا می‌شود نیز سطح چربی خون را بالا می‌برد، ولی نه در حد چربی اشباع‌شده.

• غذاهایی می‌خورید که چربی ترانس بالایی دارند

این چربی‌های ساختگی در روغنهای هیدروژنه‌ شده (به آن‌ها هیدروژن اضافه شده است) پیدا می‌شوند. آن‌ها کلسترول LDL را بالا می‌برند، ولی کلسترول HDL را کاهش می‌دهند، دقیقا یک ترکیب اشتباه.

• غذاهای فرآوری شده یا با مقدار کربوهیدرات بالا می‌خورید

این نوع غذاها نیز مشخص شده است چربی خون را بالا می‌برند.

• اضافه وزن دارید

اضافه وزن موضوع دیگری است که می‌تواند باعث ابتلا به چربی خون و کاهش HDL شود.

• ورزش نمی‌کنید

تحقیقات نشان داده است ورزش می‌تواند HDL یعنی کلسترول خوب را افزایش دهد. نتیجه ورزش نکردن اضافه وزن است.

علائم چربی خون بالا چیست؟

چربی خون بالا اصلا علائمی ندارد. بنابراین ممکن است کاملا از این مشکل بی‌اطلاع باشید.به همین دلیل مهم است مقدار چربی خون خود را با آزمایش دادن بررسی کنید. اگر مقدار آن بیش از حد بالا است، پایین آوردن آن احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش خواهد داد و اگر بیماری قلبی دارید، انجام این کار از احتمال حمله قلبی کم خواهد کرد.  اقدامات اولیه در هنگام بروز علائم حملات قلبی را بخوانید .

دکتر چطور تشخیص می‌دهد من چربی خون بالا دارم؟

دو نوع تست مختلف برای سنجش کلسترول وجود دارد. دکترها در ساده‌ترین آن مقدار کل کلسترول خون را اندازه می‌گیرند.گرچه، اکثر آن‌ها این کار را به روش آنالیز لیپوپروتئین انجام می‌دهند که موارد زیر را اندازه‌گیری می‌کند:

• سطح کلسترول کل
  • سطح کلسترول LDL
  • سطح کلسترول HDL
  • تری‌گلیسریدها (چربی دیگر داخل خون که خطر بیماری قلبی را بالا می‌برد)

چربی خون بالا چطور درمان می‌شود؟

اگر تا این جا با دکترسی بوده باشید، می‌دانید اولین گزینه درمانی برای این بیماری رو آوردن به یک سبک زندگی سالم‌تر است.اگر این روش به اندازه کافی موثر نباشد، انواع داروها برای پایین آوردن چربی خون وجود دارد. بهترین دارو استاتین‌ها هستند که تاثیر بالایی روی کاهش LDL دارند.تحقیقات اخیر این تاثیر را ثابت کرده است و این داروها در کنار کاهش چربی خون می‌توانند خطر بیماری قلبی را نیز کاهش دهند.

چطور می‌توانیم جلوی ابتلا به چربی خون بالا را بگیریم؟

همانطور که اگر از اپلیکیشن مشاوره آنلاین پزشکی دکترسی استفاده کنید به شما گفته می‌شود، باید برای کاهش کلسترول خود اولین گامی که بر می‌دارید کاهش مقدار مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس باشد.به عبارت دیگر گوشت قرمز کمتر بخورید و از محصولات لبنی با چربی کم یا بدون چربی استفاده کنید. همچنین باید دور غذاهای با قند بالا و فرآورده‌ای و سرخکردنی را خط بکشید.

علاوه بر این، مهم است مقدار فیبر حلالی که مصرف می‌کنید بالا باشد. این نوع فیبر به عنوان مثال در لوبیا قرمز و سیب پیدا می‌شود و به حذف LDL از بدن کمک می‌کند.از طرف دیگر اگر مشکل اضافه وزن دارید، کاهش آن به پایین آوردن سطح چربی خون کمک خواهد کرد.

البته، هیچ فرمول جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد، ولی کمتر کردن حجم غذا یا حذف چیزهایی که می‌توانید با آن‌ها سر کنید مانند نوشیدنی‌های شیرین‌شده شروع خوبی است.  شما عزیزان میتوانید از مقاله بشقاب غذایی سالم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ استفاده کنید.

جالب است بدانید یک فرد عادی آمریکایی بیشتر از 20 درصد کالری با مصرف این نوع نوشیدنی‌ها وارد بدن خود می‌کند. تغییر آن به آب می‌تواند بدون دردسر باشد و روی تعداد کالری مصرفی روزانه تاثیر قابل توجهی بگذارد.در کنار این توصیه‌ها باید منظم ورزش کنید. مثلا روزانه 30 دقیقه را به پیاده‌روی اختصاص دهید. ورزش اگر مقدار تری‌گلیسرید و چربی LDL بالایی دارید بسیار مهم است.

چرا مردان باید حواسشان به چربی خون باشد؟

چربی خون در مردان باعث می‌شود بیشتر در معرض خطر حملات قلبی، سکته و بیماری سرخرگ محیطی قرار بگیرند.برای بسیاری از مردان، خطر ابتلا به بیماری چربی خون بالا از دهه 20 زندگی آن‌ها شروع می‌شود و با افزایش سن بالاتر می‌رود.چربی خون بالا معمولا ارثی است، بنابراین بدون شک ژن‌ها نقش دارند. اما انواع انتخاب‌های ما از نظر سبک زندگی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مدیریت وزن نیز روی مقدار کلسترول خون ما تاثیر می‌گذارند و این مسئله در افرادی که به دیابت مبتلا هستند حائز اهمیت است در نتیجه مقاله ورزش در افراد دیابتی نیز توصیه می شود .

دکترسی پیشنهاد می‌کند تمام افرادی که بیشتر از 20 سال سن دارند، حداقل هر 5 سال یک مرتبه باید تست چربی خون دهند. اگر نتایج تست بالا باشد، دکترتان ممکن است انجام این تست را در فواصل کوتاه‌تر توصیه کند.

آیا کودکان نیز مبتلا به چربی خون می‌شوند؟

این بیماری تنها یقه بزرگسالان را نمی‌گیرد. کودکان نیز ممکن است کلسترول خون بالایی داشته باشند که می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی در آن‌ها شود؛ به ویژه بیماری قلبی با افزایش سن‌ آن‌ها.

دلایل رایج چربی خون بالا در کودکان طبق بررسی‌های دکترسی در سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

• وراثت (از والدین به کودک)
  • رژیم غذایی

در اکثر موارد، کودکان مبتلا به این بیماری یک والد مبتلا به این بیماری دارند.

نحوه تشخیص چربی خون بالا در کودکان

مراکز سلامت می‌توانند با یک تست خون ساده مقدار کلسترول بد کودکان را در سن تحصیل اندازه بگیرند. انجام چنین تستی به ویژه زمانی مهم است که بیماری قلبی در خانواده رایج باشد یا یکی از والدین چربی LDL بالا داشته باشد.به گفته آکادمی پزشکی اطفال آمریکا تمام کودکان بین سنین 9 و 11 سال باید آزمایش دهند و این کار باید بین سنین 17 و 21 سال تکرار شود.علت تمام این تاکیدها این است که علائم چربی خون برخلاف سایر بیماری‌ها آن چنان مشخص نیست.

سخن آخر

بیماری چربی خون بالا مانند یک جلاد بالای سر ما ایستاده است. حضور آن تا زمانی که خدای نکرده سکته نکنیم، قلبمان درد نگیرد یا تنگی نفس نداشته باشیم و آزمایش ندهیم، حس نمی‌شود.بنابراین، همانطور که در مطلب بالا توضیح دادیم بهترین و ساده‌ترین راه برای مبارزه با این بیماری تغییر سبک زندگی و همچنین رژیم غذایی روزانه ما است.

ورزش نیز مانند همیشه مانند یک ورد جادویی به رفع این مشکل کمک می‌کند. امیدواریم دوستان عزیز جواب سوالات خود را در مورد این بیماری گرفته باشند و اگر نیاز به توضیح بیشتر است یا سوالی دارند، می‌توانند اپلیکیشن مشاوره آنلاین دکتر سی را نصب کنند.

منابع: