یا ایدز چیست؟ HIV

تاریخ : ۱۳۹۹-۰۹-۱۱ / بازدید : 393 / لایک : 15

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. یادگیری اصول اولیه در مورد HIV می تواند شما را سالم نگه دارد و از انتقال HIV جلوگیری کند. در حال حاضر هیچ درمان موثری وجود ندارد. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان HIV را کنترل کرد.

عفونت HIV در انسان ناشی از نوعی شامپانزه در آفریقای مرکزی است. نسخه شامپانزه ویروس )که ویروس نقص ایمنی سیمین (simian) یا SIV نامیده می شود) احتمالاً هنگامی که انسان این شامپانزه ها را به دلیل گوشت شکار می کند و با خون آلوده آنها تماس می گیرد ، به انسان منتقل شده است. مطالعات نشان می دهد که HIV ممکن است از اواخر دهه 1800 از شامپانزه ها به انسان رسیده باشد. طی دهه ها ، HIV به آرامی در سراسر آفریقا و بعداً به سایر نقاط جهان گسترش یافت.

از کجا بفهمم HIV دارم؟

تنها راه برای اطمینان از داشتن HIV، آزمایش است. دانستن وضعیت HIV به شما کمک می کند تا برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال ویروس HIV تصمیمات سالم بگیرید.

آیا HIV علائم دارد؟

بعضی از افراد علائمی مانند آنفولانزا 2 تا 4 هفته پس از عفونت دارند( عفونت حاد HIV نامیده می شود). این علائم ممکن است چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. علائم احتمالی شامل این موارد است :

تب، لرز ،عرق شب، دردهای عضلانی، گلو درد، خستگی، غدد لنفاوی متورم و زخمهای دهان.

اما برخی از افراد ممکن است در حین عفونت حاد HIV احساس بیماری نکنند. این علائم به این معنی نیست که شما HIV دارید. سایر بیماری ها می توانند همین علائم را ایجاد کنند. اگر این علائم را دارید به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید و اگر فکر می کنید در معرض HIV قرار گرفته اید، آزمایش برای HIV، تنها راه دانستن است.

مراحل HIV چیست؟

هنگامی که افراد مبتلا به HIV درمان نشوند، آنها معمولاً طی سه مرحله پیشرفت می کنند. اما داروی اچ آی وی می تواند پیشرفت بیماری را کند یا جلوگیری کند

1. مرحله 1: عفونت حاد HIV

افراد مقدار زیادی HIV در خون دارند درنتیجه آنها ناقل برای انتقال ویروس هستند. برخی از افراد علائم شبیه آنفولانزا دارند. این پاسخ طبیعی بدن به عفونت است. اما برخی از افراد ممکن است بلافاصله یا اصلا احساس بیماری نکنند. اگر علائم شبیه آنفولانزا دارید و فکر می کنید ممکن است در معرض HIV قرار گرفته باشید ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و یک آزمایش برای تشخیص عفونت حاد دهید. فقط آزمایش های آنتی ژن / آنتی بادی یا آزمایش های اسید نوکلئیک (NAT) می توانند عفونت حاد را تشخیص دهند.

1. مرحله 2: عفونت مزمن اچ آی وی

به این مرحله عفونت بدون علامت HIV یا تأخیر بالینی نیز گفته می شود.HIV هنوز فعال است اما در سطح بسیار کمی تولید مثل می کند.

در این مرحله افراد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند یا بیمار نشوند. افراد می توانند در این مرحله HIV را منتقل کنند. در پایان این مرحله ، میزان HIV در خون (که بار ویروسی نامیده می شود) افزایش می یابد و تعداد سلول CD4 کاهش می یابد. با افزایش سطح ویروس در بدن ، ممکن است فرد علائمی داشته باشد و فرد به مرحله 3 منتقل شود. افرادی که طبق دستورالعمل داروی اچ آی وی استفاده می کنند ، هرگز به مرحله 3 منتقل نمی شوند.

1. مرحله 3: سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

شدیدترین مرحله عفونت HIVاست. در افراد مبتلا به ایدز چنان سیستم ایمنی آسیب دیده که به تعداد فزاینده ای از بیماری های شدید مبتلا می شوند که به آنها عفونت های فرصت طلب گفته می شود. هنگامی که تعداد سلولهای CD4 آنها به زیر 200 سلول در میلی متر می رسد ، یا در صورت ابتلا به عفونت های فرصت طلب خاص، برای افراد تشخیص ایدز می دهند. افراد مبتلا به ایدز می توانند بار ویروسی بالایی داشته و بسیار عفونی باشند. بدون درمان ، افراد مبتلا به ایدز معمولاً حدود سه سال زنده می مانند.

سخن آخر:

اپلیکیشن دکترسی با ارائه مشاوره آنلاین ( صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت، مشاوره دریافت کنید. دکتر سی با ارائه بسته های آموزشی، دانش کلی جامعه (بیماران، دانشجویان پزشکی و ...) را در زمینه: پزشکی، آشنایی با بیماری ها و راه های درمان آن و سبک زندگی سالم را ارتقا می بخشد.برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و دریافت رژیم غذایی اپلیکیشن دکترسی را نصب کنید.